Inhoud Bron: © Boek "Formulierenbeheer. Communicatiemiddel en logistiek instrument",
van Patrik Lauwens (Nederlands), Standaard Uitgeverij/MIM - België, ISBN
90-341-0709-4. Het
boek is niet meer verkrijgbaar in de handel. © afbeelding
forms naar Mattes, 2006 (origineel onder Public
Domain – Bron: Wikimedia). |
|
Formulierenbeheer > Voorwoord © Patrik Lauwens
Wat kan u uit dit boek halen? Al wie binnen een bedrijf met formulierenlogistiek
te maken heeft, krijgt via dit boek meer inzicht in de complexiteit van de
deeltaken van het formulierenbeheer en kan formuliertoepassingen helpen
valoriseren. Hierbij denken wij aan productbeheerders,
organisatiedeskundigen, verantwoordelijken voor de automatisatie
en de productieplanning en andere management niveaus. Functionarissen die rechtstreeks bij
het formulierenbeheer betrokken zijn (formulieranalisten, -beheerders,
-ontwerpers, -aankopers), krijgen een denkschema
aangereikt dat, met concrete vuistregels, tot een efficiëntere
functie-invulling kan bijdragen. De deelfuncties van
formulierenbeheerders, die hier afzonderlijk worden opgesomd, maken vaak deel
uit van de opdracht van één polyvalente functionaris. Hoe dan ook is formulierenlogistiek
een dynamisch en interactief gebeuren tussen de verschillende deelgebieden
die verder worden beschreven. De verwachtingen naar het
formulierenbeheer toe kunnen aanzienlijk verschillen per organisatie.
Verzekeringsmaatschappijen, postorderbedrijven en banken zijn ongeacht hun
grootte grote papiergebruikers: contracten, polissen, afschriften,
correspondentie. Voor productiebedrijven is het formulier eerder een
secundair product. In kleine productiebedrijven hebben aspecten als
formulierenbeheer en -vormgeving daardoor minder belang. Hoe hoger het
formulier gebruik, hoe meer kostenbeheersing en kwaliteitsbewaking zullen
spelen naar formuliertoepassingen toe. Dit boek heeft niet tot doel de
gebruiker van formulieren een beter "invulopvoeding" of wat dan ook
te geven. Integendeel wordt de verantwoordelijkheid van alle betrokkenen bij
de formulierenlogistiek sterk benadrukt omdat deze schepper en beheerder zijn
van een werkinstrument dat optimaal op het invul- en het interpreteergemak
van de gebruik moet worden afgestemd en alle bewerkingen die daarom volgen. Formulierenlogistiek is in essentie
een vakkundig uitgevoerde dienstverlening naar interne en externe gebruikers
toe. Formulieren zijn meer dan invulmodellen Er zijn meer aspecten aan
formuliertoepassingen dan invullen of aanvullen. Formulieren helpen gegevens
uniform en systematisch vastleggen. Deze gegevens worden getransformeerd of
overgezet, gelezen, bewerkt, verwerkt, gereproduceerd. Vastgelegde gegevens worden
vaak getransporteerd, opgeborgen, gearchiveerd, opgezocht en geraadpleegd.
Formuliertoepassingen moeten vanuit alle vermelde invalshoeken worden
geëvalueerd willen we een duidelijk beeld krijgen van het formulier als
informatieorganisatorisch hulpmiddel. Formulieren zijn een communicatie-middel Iemand die een formulier invult,
heeft vaak kritische bedenkingen. Een formulier dwingt de invuller in een
strak keurslijf van vraag en antwoord. De invuller voelt zich beknot in zijn
vrijheid tot communiceren, vraagt zich af waarom hij deze of gene informatie
moet geven of ziet de relevantie van bepaalde vraagstellingen hoegenaamd
niet. Daarbij komt dat de informatieoverdracht via formulieren in de regel
'langzamer' is dan bij mondelinge communicatie. Formulieren moeten b.v. door schrijven of typen worden ingevuld of
aangevuld. De titel van een formulier geeft soms weinig of geen informatie
over het doel, de invulruimten zijn te klein of de opmaak is ronduit
onaantrekkelijk. Soms is deskundige hulp onontbeerlijk of moet flink wat
opzoekwerk worden gedaan om de invulling tot een goed einde te brengen. De
enige motivatie die de invuller heeft, is meestal zuiver resultaatgericht.
Den formulier wordt b.v. ingevuld om van een
bepaalde regeling te kunnen genieten of om een of ander voordeel te bekomen.
Organisaties die formulieren
uitgeven, beschouwen het formulier als meer dan "iets om in te
vullen". Formulieren moeten helpen informatie vastleggen om die nadien
te verwerken en moeten de kans op foutieve of onvolledige informatie
verminderen. Formuliertoepassingen zijn erop gericht informatie te bewaren,
te transporteren, te reproduceren, te raadplegen en te bewerken. Het formulierenbeheer is het
vakgebied waarbinnen zich de informatieverstrekker, de informatieverwerker en
de gegevensopvrager als belanghebbende partijen
bewegen. De formulierenbeheerder wordt belast
met de analyse van het proces van gegevenscaptatie en -verwerking. Deze
analyse dient te resulteren in de vormgeving van gebruiksvriendelijke
formulieren. Gebruiksvriendelijke formulieren Formulieren dienen enerzijds te zijn
afgestemd op de invuller, anderzijds op de verwerker. De afstemming op de
invuller houdt in dat het formulier makkelijk is in te vullen, geen
overbodige vragen worden gesteld, herhaling vermeden wordt van vragen die
vroeger reeds werden gesteld. Het moet gesteld zijn in een begrijpelijke
taal. Bovendien dient het inzicht te geven in de wijze waarop het formulier
wordt verwerkt en tot welk resultaat dit leidt. Het moet autonoom met zo
weinig mogelijk middelen kunnen worden ingevuld. De afstemming op de verwerker houdt
in:
Fouten herstellen is arbeidsintensief, zowel
voor de invuller als de verwerker en leidt tot vertragingen. De gegevensopvrager stelt bijkomende eisen: het formulier
moet de achterliggende regeling zo accuraat mogelijk weergeven, moet een
correcte terminologie hanteren en moet de doelgroep bereiken. De evaluatie
van het gebruik, desgevallend de bijsturing van een concept en de
verspreiding van formulieren zijn andere, niet minder belangrijke opdrachten
voor het formulierenbeheer. Behalve de gebruiksvriendelijke
vormgeving, is ook de beschikbaarheid essentieel voor de toegankelijkheid van
een bepaalde formuliertoepassing. Doelgericht, efficiënt en effectief De eerste vraag die een
formulierenbeheerder zich stelt is welke toegevoegde waarde een formuliertoepassing
creëert. Pas als een formulier een toegevoegde waarde heeft, heeft de
toepassing ervan bestaansrecht. Bij deze vraagstelling worden de
doelstellingen van het formulier op een rijtje gezet. Ook bij bestaande
formuliertoepassingen is het nodig vooraf de vraag naar het doel en het
bestaansrecht te stellen. Formulieren moeten efficiënt zijn.
De kostenbaten balans van een formuliertoepassing moet zowel in de
aanwending, als in de aanmaak verantwoord zijn. Daarnaast moeten formulieren
effectief zijn. Zij moeten het beoogde doel bereiken. Deze vereisten gelden
niet alleen voor commerciële formulieren, maar evenzeer voor interne. Interne
formulieren gebruiken betekent immers een rechtstreekse investering qua
arbeidstijd, in dit geval de gebruikerstijd. Als voorbeeld nemen we een
"productieformulier". Dat is een intern formulier dat de
opeenvolging van acties tijdens een productieproces moet sturen.
Productiebegeleidende formulieren dienen meestal niet aan dezelfde
vormgevingskwaliteiten te voldoen als externe formulieren, maar dit laat niet
af dat dezelfde inhoudelijke vragen over toegevoegde waarde, bestaansrecht,
gebruiksgerichtheid zich opdringen. Daarmee is terloops aangetoond dat
formulierenbeheer zich niet beperkt tot de dienstensector, maar ook in de
productiesector een belangrijke taak te vervullen heeft. De toegevoegde waarde van een
productieformulier kan velerlei zijn:
Efficiëntie en effectiviteit zijn eisen
waaraan b.v. ook overheidsformulieren en zelfs formulieren van non-profit
organisaties moeten beantwoorden. De idee dat overheidsformulieren enkel de
achterliggende, vaak wettelijk voorgeschreven, regeling moeten weergeven,
houdt weinig of geen rekening met de gebruiker. Deze onderstelling ging ervan
uit dat deskundigen onder de vorm van een sociaal dienstbetoon de aanvrager
konden begeleiden doorheen het kluwen van administratieve formaliteiten.
Inmiddels herdenken heel wat overheidsinstellingen het formulier als een 'sociaal
marketing' instrument. Diezelfde filosofie geldt voor non-profit organisaties
die in essentie meestal 'sociaal profijt' organisaties zijn. De toegankelijkheid van formulieren
is bijvoorbeeld omgekeerd evenredig tot de onderconsumptie van regelingen.
Onderconsumptie is de naam voor het fenomeen dat te weinig mensen beroep doen
op regelingen waarop zij recht hebben. De overheid staat ondermeer voor de
uitdaging haar administratie te responsabiliseren
en een openbaarheid van bestuur te verwezenlijken. Zij kan deze
doelstellingen niet realiseren als inspanningen uitblijven om organisatie en
logistieke hulpmiddelen te realiseren. Efficiëntie en effectiviteit mogen
van alle formuliertoepassingen worden verwacht, of het nu om privé of
overheid, interne of externe diensten of productie gaat. |
|
Het papiervolle kantoor? Formulierenbeheer wordt best
omschreven als het onderzoek naar de doelmatigheid van nieuwe en bestaande
formulieren. Een gecoördineerd formulierenbeheer moet in de eerste plaats leiden
tot de rationalisatie van formuliertoepassingen op basis van de toegevoegde
waarde ervan. Het gebruik
van formulieren is beslist niet goedkoop. Het ontwerp, de aanmaak en het
gebruik vertegenwoordigen een zeker kostprijs. Formulieren uitgeven heeft voor
niet-ingewijden vaak een negatieve bijklank, als zouden formulieren te
willekeurig en teveel worden aangewend. Of ook, dat formulieren uitgeven niet
meer is dan een "administratie om de administratie" die er enkel op
gericht is zichzelf te bestendigen. Het takenpakket van de
formulierenbeheerder is inmiddels nochtans geëvolueerd met de automatisering
van de gegevensverwerking. Behalve klassiek drukwerk is er een toename van
elektronisch drukwerk, wordt het nabewerkingproces geautomatiseerd en doen invulschermen
("Formulieren op glas") hun intrede. Beeldschermtoepassingen zijn b.v. interactief met papieren formulieren die als
invoerconcept of als outputform (b.v. listing,
computerformulier) fungeren. De gezamenlijke aanpak van beide verhoogt de
efficiëntie van de gegevensoverdracht van papier naar scherm en omgekeerd.
Centraal of decentraal elektronisch drukken laat toe "custom made" of op maat gemaakte formulieren af te
drukken. Heel wat formulieren worden geconcipieerd in functie van
automatische nabewerkingen als automatisch lezen, vouwen, vullen, onder
envelop brengen, frankeren. Van "a conflict of interests"
tussen papier en scherm is bij een totaalaanpak van formuliertoepassingen
geen sprake. Het bewaken van de doeltreffendheid
en de aanwending van formulieren komt neer op de beheersing van een
belangrijk kostenaspect. De formulierontwerper hanteert
steeds vaker een Desk Top Publishing pakket of een
Electronic Document Composition software om
formulierconcepten vorm te geven. Teksten worden b.v.
ingelezen in een ontwerpsysteem en geïntegreerd in de formulierlay-out. Dit
vereenvoudigt kopijvoorbereiding. De formulierontwerper levert nadien een
elektronisch ontwerp af op diskette, film of bromure
aan de drukker of stuurt het ontwerp via telecommunicatie naar een
automatisch zetsysteem of een opmaaksysteem voor elektronisch drukken.
Digitaal gegenereerde formulieren moeten aan gelijk(w)aardige grafische en
functionele vormgevingsvereisten voldoen als klassiek drukwerk. Bij omvangrijke formulierenbestanden
leidt het binnenshuis realiseren van het pre-press
gebeuren bovendien tot een aanzienlijke efficiëntieverhoging en
kostenbesparingen. Het economsich belang Economisch bekeken is een formulier
een fysisch (drukwerk) of een elektronisch (b.v.
invulscherm) operationeel hulpmiddel dat een arbeid voorbereidt, in eerste
instantie veelal het invullen van gegevens. Deze gegevens worden informatie
wanneer zij in een volgende arbeidsgang worden gelezen, geïnterpreteerd,
bewerkt of gereproduceerd. Tijdens dit arbeidsproces dat repetitief en vaak
gespreid over verschillende arbeidslocaties door heel verscheiden invullers
of lezers plaatsvindt, komt het er op aan aan alle
noodzakelijke gegevens te geraken, niet meer maar ook niet minder, en dit met
een zo laag mogelijke foutenmarge. Bovendien moet de verwerking van
formulieren binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek plaatsvinden. De invloed
die een formuliertoepassing heeft op de arbeidskost, wordt in onderstaand
voorbeeld geïllustreerd. Eén formulier dat een invultijd van
10 minuten vergt en een interpretatietijd van 5 minuten in een jaarverbruik
van 10 000 exemplaren, vertegenwoordigt binnen een arbeidsorganisatie een
werkvolume van 150 000 minuten. Als de loon- en logistieke kost gemiddeld 30
EUR per uur bedraagt, betekent dit een bedrijfskost van 75 000 EUR. Bij een
foutenmarge van 5% met een gemiddelde hersteltijd van 10 minuten, komt daar
nog eens 2 520 EUR bovenop. De kostprijs die hier theoretisch wordt benaderd,
is evenwel moeilijk te detecteren binnen een grotere bedrijfsorganisatie,
omdat deze verspreid over verschillende bedrijfsonderdelen wordt gegenereerd. Dit is dan ook de reden waarom de
formulieranalyse, het formulierontwerp, de technisch-grafische
realisatie en het voorraadbeleid (in functie van beschikbaarheid, continue
bijsturing) al te vaak wordt miskend als administratieorganisatorische
kostendeterminant. De interne en externe communicatieve waarde die het
formulier als 'visitekaart' van een bedrijf vervult, is allicht nog
moeilijker in te schatten. Wanneer de formulierencoördinatie vlekkeloos
verloopt is er doorgaans geen vuiltje aan de lucht. Helaas zijn het vaak de
probleemsituaties die het belang van een degelijk formulierenbeheer aantonen. De formulierenbeheerder houdt alle
aspecten van de formulierenlogistiek onder controle: de formulieranalyse, de
ontwikkeling van een formulierconcept, het ontwerp, de aanmaak en de aankoop,
de beschikbaarheid, de verspreiding en het gebruik, het voorraadbeleid en de
gebruikersondersteuning. De rode draad doorheen
deze activiteiten is de normalisatie van vormgeving en toepassing, die samen
met de kosten- en kwaliteitsbeheersing het kader schept voor een efficiënte
en effectieve aanpak van de formulierenlogistiek. |
|||||
|
|
||||||||
|
|
||||||||
|
|