Forms
& Document management
|
Inhoud
Index
Voorwoord
Inhoud boek
Trefwoordenlijst
Bron: © Boek "Formulierenbeheer. Communicatiemiddel en logistiek instrument",
van Patrik Lauwens (Nederlands), Standaard Uitgeverij/MIM - België, ISBN
90-341-0709-4, 1994.
Het
boek is niet meer verkrijgbaar in de handel.
© afbeelding forms naar Mattes,
2006 (origineel onder Public Domain – Bron: Wikimedia).
|
|
Formulierenbeheer > 2 Normalisatie © Patrik Lauwens
2.7 Huisstijl
Een
huisstijlproject beslaat per definitie alle domeinen van de interne en
externe communicatie, de ene al manifester dan de andere : de reclamevoering,
telefoongesprekken, de bewegwijzering, de formuliervormgeving, de
briefopmaak, het bedrijfsmagazine, de interne mededelingen en instructies ...
Het vastleggen van een huisstijl houdt beperkingen in voor de communicatieve
creativiteit omdat dit een aantal normen oplegt waarbinnen moet worden
gewerkt. Voor de hand liggende normen zijn b.v. de
plaatsing, de grootte, het lettertype en de kleuren van het logo en de naam
op publicaties van de formulieruitgever. Het bedrijfslogo of embleem wordt
optimaal uitgedragen als het uniform en herkenbaar is op alle publicaties,
inclusief (externe) formulieren. Aspecten als moderniteit, kwaliteit en
betrouwbaarheid blijken bovendien ook uit de formuliervormgeving. De
presentatie en de inhoudelijke opbouw van een formulier geeft de
formuliergebruiker een beeld van de achterliggende organisatie, of om het met
een Engelse uitdrukking te zeggen, "A form is
a picture of a function". Het belang van
formuliertoepassingen als dragers van het bedrijfsimago wordt vaak onderschat.
Als er dan al
vormgevingsregels worden opgelegd voor formulieren, moeten deze functioneel zijn. Elementaire regels die
gelden voor de technisch-grafische vormgeving en
voor de productie van formulierdrukwerken liggen vaak anders dan deze voor
reclame- of promotiedrukwerken en moeten evenzeer gerespecteerd worden om
hoge kosten te vermijden. Functioneel grafische aspecten leggen, althans bij
een kostprijsbewuste en effectieve huisstijlbenadering van
formuliertoepassingen, meer gewicht in de schaal dan bijvoorbeeld esthetische
of innoverend - originele. Dit kan b.v. door de
keuze van een polyvalent en voldoende courant lettertype dat op DTP,
elektronische druk- en tekstverwerkingssystemen beschikbaar is, door de keuze
van een standaard Pantonekleur als huiskleur en
door het ontwerpen van verschillende emblemen voor 'grote' en 'kleine'
weergave.
Huisstijlnormen voor
formulieren zijn pas dan functioneel als ze ook rekening houden met
doelstellingen als efficiëntie en effectiviteit. Een huisstijlnorm voor het plaatsen
van een logo of een embleem op enveloppen, moet bijvoorbeeld rekening te
houden met de mogelijkheden en beperkingen van UPU/Postnormen voor de
zone-indelingen (frankeerzone, adreszone, afzenderzone), met normaalformaten
en met wat het BIN, NNI of ISO
hierover specificeren.
De
huisstijlcoördinator zal bij de vastlegging van huisstijlnormen voor
formulieren alvast een zekere conformiteit betrachten met andere vormen van
communicatie zoals advertenties en affichage,
interne mededelingen, opleidingsvideo's, lichtbakken aan de gevels van
verkooppunten, vlaggen en spandoeken op manifestaties, premiums, ... De
opsomming laat al uitschijnen dat dit geen sinecure is: elk
communicatiemedium stelt eigen vormgevingseisen. De uitvoerbaarheid, en de
kostprijs, van huisstijlnormen voor formuliertoepassingen hangt af van de betrokkenheid van de
formuliervormgever bij de ontwikkeling van het huisstijlconcept. Een formuliervormgever die mee aan de wieg
van een huisstijlproject staat, helpt vanuit zijn vakgebied kostprijsbewuste
basiskeuzen maken.
Hoe beter
huisstijlnormen vertaald worden naar de technische omgeving waarin ze moeten
worden toegepast, hoe beter ze effect ressorteren. Dit geldt in het bijzonder
voor formuliertoepassingen. Bij de omschakeling van een witte briefkwaliteit
naar een geelachtige chloorvrij gebleekte b.v., zal
een huisstijlkleur als transparant cyaan vergroenen. De huisstijlnorm zal hier zowel de
inktkleur, de kleur en de kwaliteit van de drager als het druk- of aanmaakprocédé moeten definiëren om een zo groot
mogelijke conformiteit te bekomen.
2.8 Wetgeving en regelgeving
Diverse wetgevingen
vormen een strikt normerend kader voor inhoudelijke en vormelijke vereisten
van administratieve documenten. Formulieren bestrijken het geheel van de bedrijfsactiviteiten
en hebben daardoor ook een functioneel relationeel verband met b.v. het Burgerlijk, het Sociaal, het Informatica-,
het Bank-, het Vennootschaps-,
en het Economisch recht.
Anticiperend op
wijzigingen in de wetgeving op de Belgische roerende voorheffing begin 1994,
moesten b.v.
de formulierenbestanden van financiële instellingen inhoudelijk worden
doorgelicht. Vooraf moest met oplage- en distributiebeperkingen rekening
gehouden voor die formulieren waarop de wetgeving van toepassing is:
registers, staten, akten, attesten, verklaringen en getuigschriften.
Formulieren moeten correct de achterliggende regelgeving
weergeven. Goede formulieren vorm geven betekent ook aandacht hebben voor de
gebruikte taal. Is die voldoende afgestemd op de gebruiker? Wordt ambtelijk
jargon vermeden of wordt deze voldoende toegelicht? Welke motivatie wordt
gegeven aan de invuller? Formulierenuitgevers realiseren zich steeds meer dat
men aandacht moet hebben voor de gebruiker. Wie van een regelgeving wil genieten
door een formulier in te vullen, zou zich niet moeten beroepen op (politiek)
dienstbetoon of moet geen lijvige instructies doorworstelen met heel wat
ballastinformatie.
Bij het in voege treden
van de nieuwe wetgeving moesten, afhankelijk van het type formulier, soms
ingrijpende, vormelijke wijzigingen worden doorgevoerd op basis van een
doorgedreven formulieranalyse. Dergelijke aanpassingen komen met regelmaat
terug in verschillende disciplines van de bankactiviteit : betalingsverkeer,
effecten, kredieten,... Een ander
voorbeeld is dit van de BTW-voet. Bij elke
wijziging in de aanslagvoet of de toepassing ervan, moeten
formuliertoepassingen als facturen worden herzien.
Daar waar van een
formulierbeheerder bezwaarlijk een verregaand inzicht in de wetgeving kan
worden verwacht, ligt in de vertaling van wettelijke regelingen
administratieorganisatorisch een belangrijk takenpakket weggelegd, zowel "preventief" in het
voorbereiden van de aanpassingen en het onder controle houden van de
formuliervoorraden, als "curatief", m.n. binnen een zo kort
mogelijk tijdsbestek alle noodzakelijke aanpassingen uitvoeren, voor nieuwe
voorraden zorgen en gebruikers instrueren over de wijzigingen in het
formuliergebruik.
Onder druk
van verbruikersorganisaties zien niet alleen nieuwe inhoudelijke maar ook
vormelijke voorschriften het daglicht. De zogenaamde 'kleine lettertjes'
worden bijvoorbeeld geweerd uit contracten, zodat bij de typografie
hiermee rekening moet worden gehouden.
Dit heeft o.m. zijn weerslag op de lettergrootte of het corps van de letters,
de witruimte tussen de letters onderling of het letterwit, de witruimte
tussen de regels onderling of de interlinie en de keuze van het lettertype.
De identieke
vormgeving van 'doorslagen' in contractuele documenten, de wettelijke
vermeldingen als de vennootschapsvorm, het handelsregister of de
inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het rekening- en het BTW-nummer op uitgaande documenten, verwijzingen naar de
wet op de bescherming van de privacy, naar algemene regelingen of b.v. verkoopsvoorwaarden
hebben stuk voor stuk implicaties op de formuliervormgeving. De
formulieranalist past hierbij een functionele gradatie in betekenisniveaus
toe, zodat bijvoorbeeld een correspondentieadres superieur ten opzichte van
het adres van de maatschappelijke zetel wordt vermeld op briefpapier en
inferieur op akten.
2.9 Normen voor
verpakking en bewaring
Afhankelijk van de aard
en de bewerking van formulierdrukwerken op b.v.
papier of plastic moeten de producent, de eigen magazijnbeheerder en de
verantwoordelijke voor een nabewerkingproces met specifieke verpakkingsnormen
rekening houden. Deze zijn veelal
terdege gekend en gestandaardiseerd door de producent. De formulierbeheerder
kan de verpakking nochtans naar eigen behoefte verder specificeren. Zo kan de
verpakking b.v. worden afgestemd op de interne
bedeling. De formulierbeheerder geeft hiertoe opdracht aan de producent om b.v. kleinere deelverpakkingen per 100 exemplaren te
maken of de verpakkingen te groeperen
volgens een vooraf vastgelegd leveringsschema. De verpakking bij de producent
is vaak niet het enige 'verpakkingsmoment'.
Het is best mogelijk dat een interne distributeur een
verpakkingscircuit toevoegt aan dit van de initiële verpakker. Ook dit
'verpakkingsmoment' dient kwalitatief bewaakt te worden.
Voor de bewaring
van formulierdrukwerken gelden normen die o.m. betrekking hebben op de
magazijnconditionering, de brandveiligheid, de droogtijd van de bedrukking,
de acclimatisatie van de basismaterialen.
Aanvullend bewaakt de formulierbeheerder het voorraadverloop, met name
b.v. de prioritaire bedeling van oude stocks
volgens het "First In First Out" (FIFO)- principe. De
formulierbeheerder heeft veelal de eindbevoegdheid over wat wel en niet in
voorraad moet gehouden worden. Het is b.v. best
mogelijk dat anderstalige varianten van formulieren in België, in voorraad
moeten gehouden worden omdat ze nu eenmaal beschikbaar moeten zijn, ook al
worden ze niet of nauwelijks benut.
De keuze van de
merken voor zelfkopiërende papiersoorten is bijvoorbeeld onderworpen aan
strenge eisen inzake de verwerking en de bewaring. Hoe lang een
zelfkopiërende set voor gebruik zijn zelfkopiërende kwaliteit moet bewaren en
hoe lang de doordruk na de invulling bewaard blijft, zijn vragen die een
antwoord moeten krijgen voor b.v. formulieren die
verbintenissen vastleggen. Bij de verpakking van zelfkopiërende papiersoorten
moet rekening worden gehouden met mogelijke spookdrukken indien de chemische
lagen onder druk zouden worden geactiveerd. Teveel op elkaar stapelen of
verpakken onder spanning, b.v. met krimpfolie of
volgens te grote hoeveelheden in verhoudingsgewijze te kleine dozen, zijn te
mijden.
De
formulierbeheerder laat waar haalbaar de formulieren per interne
bestelhoeveelheid of veelvouden daarvan verpakken, b.v.
met tussenvoeging van gekleurde tussenbladen of geschrankt. Andere
specificaties opgenomen in de technische opdracht van het formulierbeheer,
kunnen de producent opleggen
volgnummers aan te brengen op deelverpakkingen, eventueel
overeenkomstig de nummering van de inhoud (genummerde formulierdrukwerken),
en een voorgeschreven
artikelidentificatie. Grote producties krijgen bij voorkeur volgnummers van
productie mee i.f.v. voorziene nabewerkingen en productcontroles. Zelfs de
stapelwijze en de hoogte en het formaat van pallets kunnen worden
voorgeschreven in functie van de magazijnstructuur.
Bewaringsnormen
worden uitgedrukt in graden Celsius, of Fahrenheit
in Angelsaksische landen, voor temperatuurcondities, in percent voor vochtigheid
of humiditeit, in millimeter kwik, bar of Pascal
voor atmosferische druk, en in lux voor de
lichtomstandigheid. De
combinatie van lucht, warmte, vochtigheid, licht en atmosferische omstandigheden,
bepalen in sterke mate het verouderingsproces van formulieren.
I.f.v.
specifieke druk- of nabewerkingprocessen stellen zich specifieke eisen qua klimatisatie van het gebruikte materiaal. Gangbare bewaaromstandigheden voor
magazijnen zijn 15 tot 20 ° C met een vochtigheid van 50 tot 60 % bij een minimale,
functionele verlichting.
Behalve
vocht, druk en warmte, is ook statische elektriciteit een belangrijk
conditioneringgegevens, met name in droge zomers en vorstige winters. Statisch geladen papier kleeft aan andere
vellen, een fenomeen dat b.v. ook na het printen
voorkomt.
De formulierbeheerder
schrijft vaak functionele verpakkingsnormen voor die de bewaring ten goede
komen, b.v. gesloten verpakkingen voor blanco
laserpapier om het vochtgehalte te behouden of de tussenvoeging van kartons
om het kromtrekken van enveloppen voor automatische vulling te voorkomen. Hij
of zij volgt de markt van de basisgrondstoffen en schrijft vanuit specifieke
bewaringsnormen papiersoorten en types voor waarvoor prijs wordt gevraagd, b.v. Zanders Autocopy, Idem, Giroform of Reacto voor
zelfkopiërende papiersoorten met een lange bewaartermijn. Daarnaast worden
labtechnische onderzoeken geïnitieerd in functie van de marktverkenning
enerzijds, en de productcontrole anderzijds. De verpakking- en
bewaarcondities worden hierbij eveneens aan een onderzoek onderworpen.
2.10 Interne procedures en
elektronische gegevensregistratie
De
formuliervormgeving wordt in sterke mate bepaald door interne procedures en,
voor elektronische vastlegging, door het maximaal aantal karakters van
bestandsgegevens die kunnen worden opgeslagen.
Een
eerste belangrijk geheel van interne procedures wordt bepaald door het
formulierbeheer zelf in functie van de herkenbaarheid van formulieren onder
de vorm van een artikelidentificatie-code en een
titel, de wijze van interne bedeling of bestelling via een
voorraadadministratie(- systeem) en eventueel een daaraan gekoppelde interne
verrekening, besteleenheden waarop de verpakkingsnormen worden afgestemd,
kleurregisters die product-, taal- of administratiegebonden
zijn enz. De bedoeling is niet alleen de behandelingswijze door
formulierbeheerders te standaardiseren, doch ook standaarden voor "het
werken met formulieren" aan alle betrokkenen bij formuliertoepassingen
op te leggen. Mits een goede aanpak moet dit de efficiëntie van het
formuliergebruik optimaliseren.
De
standaardisatie van de lay-out, zoals b.v. het
voorzien van een vaste plaats voor de afzender en geadresseerde binnen de
zetspiegel, verhoogt de invuleconomie en vereenvoudigt de verwerking van
formulieren. Door dezelfde volgorde van gegevens te hanteren in een papieren
invulmodel als de invoervolgorde van gegevens in een invulscherm, wordt de
overdracht van papier naar scherm b.v. aanzienlijk
vereenvoudigd.
Door de sterk
opgekomen automatisatie van b.v.
cliënten- en facturatiebestanden, en
productidentificaties, zijn eveneens een aantal beperkingen gecreëerd die
inherent verbonden zijn aan de aard en de lengte van gegevens die kunnen
worden geregistreerd. Invulvelden standaardiseren betekent hier deze
structureren per karakter of groep van karakters in functie van de
elektronische vastlegging of in functie van specifieke controles op de
volledigheid van informatie. De structuur van het Belgisch bankrekeningnummer
bestaat b.v. uit drie reeksen cijfers: "abc-defghkl-mn" volgens een 3-7-2 -structuur. Door
per karakter een hokje te voorzien, wordt een eerste controle op de
volledigheid ingebouwd. Als een cijfer ontbreekt is dit meteen zichtbaar
doordat een leeg hokje voorkomt. De laatste twee cijfers vormen bovendien een
controle-getal, waarmee via de zgn. "modulus
97"-methode wordt berekend of het rekeningnummer correct is. Een per
karakter gescheiden gegevensregel, helpt het mogelijk aantal ingevulde
karakters beperken, zodat een dergelijke structuur uitstekend kan worden
afgestemd op de gegevenslengte van een bestand.
De
discussie over de normalisatie van een formulierenbestand is allesbehalve
volledig indien deze los van de normalisatie van 'elektronische' formulieren wordt gevoerd. De afstemming
van de vormgeving van elektronische invulmodellen op deze van 'fysische'
formulieren is één van de grote uitdagingen in de uitbouw van een
allesomvattend formulierbeheer. Een totaalbenadering komt de
gebruiksvriendelijkheid van formuliertoepassingen ten goede, temeer omdat
gebruikers meestal met beide invultoepassingen naast én in aanvulling van
elkaar te maken krijgen.
2.11 Veiligheidsnormen
Voor de
druk, het transport, de opslag en de interne verspreiding van waardepapier en
bedrijfsverbindende formulieren, gelden strikte veiligheidsnormen die b.v. onder impuls van (inter-)nationaal
regulerende instellingen zoals een Commissie voor het Bank- en Financiewezen
(B), of andere betrokken partijen zoals verzekeringsmaatschappijen, worden
opgelegd.
Het vervoer
van waardepapier gebeurt per definitie via een waardentransport
door een firma die hierin is gespecialiseerd, b.v.
G.M.I.C., Securitas, Brinks
Ziegler, en wordt b.v.
begeleid met genummerde vervoer- en dechargedocumenten. Het transport moet
bovendien afdoende verzekerd te zijn.
De
productie van certificaten moet b.v. voldoen aan
een aantal veiligheidsvoorschriften. Zo kan de formulierbeheerder bepalen dat
de druk onder het persoonlijk toezicht van een hoofdverantwoordelijke van de
(veiligheids-)drukkerij moet gebeuren, een beginsel
van persoonlijke aansprakelijkheid.
Een ander voorbeeld van een veiligheidsnorm tijdens de bedrukking van
veiligheidspapier, is deze van de opslag van het onbedrukt, gedeeltelijk of
geheel bedrukt veiligheidspapier in een "beveiligde ruimte".
De
formulierbeheerder zal b.v. eisen dat het
veiligheidspapier tijdens de verschillende drukfasen die het ondergaat
opgeslagen wordt in gesloten kasten, of een kluis waarin twee
verantwoordelijke personen met elk een sleutel of geheime toegangscode
toegang hebben. De druk zelf gebeurt dan meestal in een beveiligde zone
waarin enkel bevoegden toegang hebben. Aan de ingang moeten desgevallend
identiteitscontroles gebeuren. Bij de vernietiging van overschotten
veiligheidspapier moeten processen-verbaal worden opgesteld enz. Vooral in
bedrijven die veel met waardepapier omgaan, zoals financiële instellingen, is
het vaak de formulierbeheerder die in een technische drukopdracht de
veiligheidsprocedures verwerkt, oplegt en controleert. Minimaal moet de
formulierbeheerder als opdrachtgever voor veiligheidsdrukwerken het
aankoopprofiel kunnen bepalen: welke drukkers voldoen aan de gewenste
veiligheidsvoorschriften, aan welke normen moet worden voldaan?
Bij de
ontwikkeling van geschenkcheques, maaltijdcheques of andere cheques worden
een aantal normen en technieken gehanteerd welke eventuele vervalsing moeten
voorkomen of althans duidelijk aantonen. Formulieren met een
"verbindend" karakter zijn
meestal genummerd en worden via een afzonderlijk magazijn en via een geijkte
interne veiligheidsprocedure verdeeld.
Alle
veiligheidsnormen die van toepassing zijn op de productie van waardepapier,
worden gedetailleerd omschreven in de technische fiche of in een addendum bij
het technisch lastenkohier. In dit addendum wordt bijvoorbeeld ook bepaald
dat tijdens de productie van aandelen de emitteerde financiële instelling
controles kan uitvoeren op de productie en het naleven van de
veiligheidsvoorschriften. Veiligheidstechnieken zijn een materie op zich, en niet
enkel voorbehouden aan financiële instellingen. Ook de uitgevers van
geschenkcheques, van gelijkvormigheidattesten voor wagens, van diploma's en
getuigschriften... hanteren veiligheidsnormen voor de druk en de verspreiding
van waardepapier.
2.12 Marktstandaarden
Andere
standaards die bepalend zijn voor de technisch-grafische
formuliervormgeving, worden bepaald door de structuur en de mogelijkheden van
de markt waarop prijs wordt gevraagd. Deze 'marktnormen' houden zowel
beperkingen als mogelijkheden in en liggen aan de basis van kostprijs- en
kwaliteitsoverwegingen bij de uitbesteding van drukwerken.
Ook
de papiermarkt is gebonden aan de wet van vraag en aanbod. Een goed voorbeeld
hiervan is de opgang van gerecycleerde en chloorvrij gebleekte papiersoorten
onder impuls van de "groene" lobby. De studie die Greenpeace in het voorjaar van 1992 aan
papierproducenten, drukkers en bedrijvendrukwerk opdrachtgevers, verspreidde,
blies b.v. bij heel wat bedrijven de discussie rond
de aanwending van milieuvriendelijke grondstoffen nieuw leven in. Al moet
gezegd dat papier- en inktproducenten
daarop niet gewacht hebben en reeds jarenlang innoveren. De zgn. eco-balans, het evenwichtig gebruik van grondstoffen,
energie, licht, lucht en water is hierbij een belangrijk gegeven. Heel wat
milieunormen worden overigens nog steeds door producenten bepaald omdat
objectieve en internationaal erkende econormen nog
niet of nauwelijks bestaan.
Daarnaast zijn
ook productietechnische aspecten mee bepalend zijn voor de kostprijs van een formulier‑uitvoering.
Voor
uitvoeringen van zelfkopiërende setvormen (technisch detail in 4.1) worden
veelal get meest gangbare grammage
56 g/m², 53 g/m² en 57 g/m² benut, courant in kwaliteiten als Idem, Eurocalco en Reacto, of 54 g/m² en 55 g/m² voor Giroform. Wanneer het grammage
binnen de eerste reeks dienen te vallen voor specifiek gevoelige elektronische impactprinters, kan vanuit de
marktsituatie voor Idem en Reacto worden gekozen.
Voor betere producties van setvorms, o.m.
briefpapier, cliëntgerichte kopieën, wordt dan weer naar op de markt courante
meer kwalitatieve soorten gezocht, zoals de Idem Superior 80 g/m² of de Giroform Hochweiss 80g/m².
Conform
het onderscheid dat tussen A- en B-kwaliteiten
wordt gemaakt door de producenten zelf binnen hun aanbod, kan de formulierenaankoper specifieke kwaliteiten gevraagd. Naast de kwalitatief betere
enveloppenkwaliteit Royaumont houdt MoDo bijvoorbeeld de hieraan inferieure offsetkwaliteit Senlis aan die goedkoper is en eveneens voor de productie
van enveloppen wordt aangewend. Zo ook wordt de briefkwaliteit 100 g/m² van Arjo Wiggin's
"Conqueror" soms voor
enveloppenproducties aangewend i.p.v. de enveloppenkwaliteit 120 g/m².
Per type
'formulier', of het nu gaat om PVC of papieren producties, personalisatietechnieken
als embossing, lasergravure, of ink-jet,
nabewerkingen als OCR of automatische vulling, moet de formulierenaankoper
met zeer specifieke mogelijkheden en beperkingen in de markt rekening
gehouden. De prijs/kwaliteit verhouding zoals bepaald door de markt zelf is
hierbij niet het minst belangrijke gegeven, gezien de formulierbeheerder door
het voorschrijven van specifieke merken en types die voor een bepaald drukwerk
in aanmerking kunnen komen, zowel aan kwalitatieve marktbeperking kan doen,
door een groep van merken en types als betere kwaliteit voor een bepaalde
formuliertoepassing te eisen, als aan kostprijsbewuste marktverruiming, door
voor meerdere gelijkwaardige merken/types tezelfdertijd prijs te vragen.
De
meeste A4's, al dan niet houthoudend offsetpapier worden momenteel uitgevoerd
in 80 g/m². Doordat de meeste drukkers,
fotokopiecenters e.d. het voorheen frequent gebruikte 70 g/m² niet meer aanhouden is het laatste grammage
minder vanzelfsprekend en vaak duurder geworden. Dit is een voorbeeld van een
marktevolutie.
Met de
opkomst van milieuvriendelijkere productietechnieken voor papier worden kringloop- en chloorvrij of
chloorarm gebleekte papiersoorten minder prijzig en meer in concurrentie met
de 'traditioneel' geproduceerde papiersoorten. Naarmate het kostprijsverschil
aanvaardbaar klein is, wint dan weer de uitstraling van het gebruik van
milieuvriendelijker papier veld, als imago element bij formulieruitgevers.
Niet minder
belangrijk is bijvoorbeeld de invloed van de kantoorautomatisatie
die resulteerde in verschuivingen in het papiergebruik: thermisch papier voor
fax, fotokopie-, laser- en kettingpapier,
bijvoorbeeld. De papiermarkt is
interactief met andere 'markten' zoals deze van de telecommunicatieapparatuur
of de kantooruitrusting. Om tot een optimale ‑ dit is een kwaliteit-, kostprijs- én functiebewuste papierkeuze te
komen, moet de formulierbeheerder de papiermarkt nauwgezet te volgen en de
aankoop sturen en afstemmen op actuele marktnormen.
2.13 Europese richtlijnen
In het
kader van de totstandkoming van de Europese eenheidsmarkt in 1993, zijn en
worden een aantal richtlijnen m.b.t. o.m. de afstemming van nationale
wetgevingen op een ruimere Europese markt voor personen-,
diensten- en goederenverkeer alsook marktverruimende productienormen
vooropgesteld en goedgekeurd conform het zgn. 'Witboek'. Aansluitend spelen
ook hier functionele vormgevingsnormen, uit oogpunt van de marktverruiming
in de grafische sector en in de eigen bedrijfsactiviteiten.
Op het
vlak van de normalisatie van administratieve documenten, werd in maart 1968
reeds in Europese context een standaard ingevoerd voor de wettelijke
vermeldingen van bedrijven, waarin de in België en Nederland nationaal
geldende wettelijke normen bijna integraal werden onderschreven. De normalisatie van administratieve
documenten heeft zich sindsdien hoofdzakelijk toegelegd op de normalisatie
van douanedocumenten, waarin overigens ook binnen de Belgisch-Luxemburgse
Economische Unie (BLEU) en de Benelux initiatieven werden ontwikkeld, b.v. in samenhang met de automatisatie
van de declaratie en de dedouanering.
De
werkzaamheden van het Europees comité voor de normalisatie (CEN) sluiten nauw
aan bij het standaardisatiebeleid dat
de nationale markten moet verruimen en nationale of regionale
protectionistische reflexen moet ondervangen. Het CEN spitst zich
hoofdzakelijk toe op de industrie en ontwikkelde totnogtoe weinig of geen
activiteiten die relevantie hebben voor de grafische industrie en specifiek
de formuliervormgeving. Bovendien wordt bij de normalisatieactiviteit van het
CEN bewust aansluiting gezocht bij de ISO-normen.
Allicht
belangrijker is de 'niet-officiële' activiteit die met het totstandkomen van de eenheidsmarkt in het vooruitzicht
werd ontwikkeld. Fusies, overnames en samenwerkingsakkoorden in de grafische
sector maken hier deel van uit. Het volgen van de zich verruimende grafische
markt in het licht van de eenheidsmarkt is dan ook essentieel uit oogpunt van
kostprijs- en kwaliteitsbewaking. De praktijk heeft reeds bewezen dat
internationaal prijs vragen op specifieke deelmarkten zoals deze van
kaartproducenten besparingen en kwaliteitsverbeteringen kunnen opleveren.
|
|
Inhoud pagina
2.7
|
Huisstijl
|
2.8
|
Wetgeving
en regelgeving
|
2.9
|
Verpakking en bewaring
|
2.10
|
Interne
procedures
|
2.11
|
Veiligheidsnormen
|
|
|
|
|
2.12
|
Marktstandaarden
|
2.13
|
Europese richtlijnen
|
|
|
Voorbeeld verpakkingsnorm voor vellen
- verpakking rand en
bovenbeveiliging tegen beschadiging door vervoer en stoten
- op stabiele pallets
met afmetingen volgens de Europallets
- per riem aangeven
van de aanlegzijde op de verpakking
- maximale hoogte van
palletplaatsen ontvangend magazijn
- klimaatbestendig, géén
polyethyleen folie
- op elk pak een
etiket met vermelding van de het aantal vellen, per pallet vermelding
van het aantal riemen en vellen, voorzien van een paklijst met een
voor de producent en afnemer leesbare barcode
- op elke riem /
pallet een productnummer/refertenummer, vermelding producent en
productiedatum
- op de verpakking
dient duidelijk vermeld te worden welke de vilt- en zeefzijde zijn
- verpakt in riemen
van 500 vellen RA0-formaat (841 x 1189 mm = 1 m²)
met een tolerantie van 1 mm rondom
- met opgave van de
RV (relatieve vochtigheid) volgens de genoemde specificaties
- gladde
snijkant, haaks gesneden i.f.v. aanleg in de pers
- productieprotocol
met precieze aanduiding bruto- en netto gewicht per riem / pallet
|
Voorbeeld verpakkingsnorm voor rollen
- verpakking rand en
bovenbeveiliging tegen beschadiging door vervoer en stoten
- op stabiele
pallets met afmetingen volgens de Europallets
- maximale
hoogte van palletplaatsen en een maximaal gewicht overeenkomstig de
maximale draagkracht ontvangend magazijn
- klimaatbestendig, géén
polyethyleen folie
- op elk pak een
etiket met vermelding van de rollenomvang, rolnummer, rollengewicht en
voorzien van een paklijst met een voor de producent en afnemer
leesbare barcode
- opslag van de
rollen volgens DIN 6723/3.11 voor een probleemloze verwerking bij de
afnemer en de producent
- de rollen mogen
geen wikkelfouten bevatten
- de
rollen mogen niet te slap gewikkeld zijn aan het begin
- de rollen
mogen niet bevatten: wikkelplooien, barsten in de baan, ongelijkmatige
wikkeling, bolle of holle wikkeling, overlappen bij de koker, los
papier, randscheuren, lassen in de rol, flodderige rolrand,
touwmarkering, loszittende koker, beschadigde koker, vochtrimpels,
ingedrukte koker, verpakkingsgebreken, stofdeeltjes
- bij baanbreuk of
interruptie één kleving bij 90% van alle
rollen, maximaal twee klevingen op 10% van
de rollen
- een
kleefband, langs beide zijden gekleurd, is aan het begin en het einde
van de interruptie aangebracht
- de kleefband
moet aan de voorzijde van de rollenwikkelaar
duidelijk zichtbaar zijn
- gewikkeld met gelijkmatig
dikteprofiel
- watermerk
aan de buitenzijde leesbaar (de zeefzijde aan de buitenzijde)
- gladde snijkant
- productieprotocol
met precieze aanduiding bruto- en netto gewicht
|
Voorbeeld verpakkingsnorm voor fotokopiepapier
- Het verpakte papier mag geen afwijking
hebben in het formaat (210mm x 297mm volgens ISO norm A4 en 297 x 420
mm volgens ISO A3)
- afwerking als A4, zeer haaks
gesneden (90°, maximaal 6’ tolerantie)
- afwerking als A3, zeer haaks gesneden
(fotokopieerapparaten,...)
- het pakpapier is van vochtwerende
inpakkwaliteit met een opdruk van verwerkingsinstructies en
bewaarcondities
- bedrijfslogo afnemer op alle onderdelen van
de verpakking en dozen
- pakken en dozen voorzien van een logistieke
codering voor intern transport
- verpakkingsnorm voor klein verbruik:
- verpakt in pakken van 500 bladen, in
vochtwerende verpakkingswikkel
- per 5 pakken verpakt in een doos
- dozen op Europallet, maximum stapelhoogte
palletplaatsen ontvangend magazijn
- franco
levering
- volgens leveringsplan / op afroep
- verpakkingsnorm voor groot verbruik:
- los verpakt in dozen van 2500 tot 5000
exemplaren
- dozen op Europallet, maximum stapelhoogte
palletplaatsen ontvangend magazijn
- franco
levering
- volgens leveringsplan / op afroep
|
Geadviseerde acclimatiseertijd voor pallets
Hoeveelheid papier per
palet
|
Temperatuurverschil papier -
werkruimte
|
|
5° C
|
7° C
|
10° C
|
15° C
|
20° C
|
25° C
|
30° C
|
35° C
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ca. 0,2 m
|
4 uur
|
7 uur
|
9 uur
|
15 uur
|
21 uur
|
28 uur
|
41 uur
|
62 uur
|
ca. 0,4 m
|
7 uur
|
12 uur
|
17 uur
|
26 uur
|
36 uur
|
41 uur
|
64 uur
|
92 uur
|
ca. 0,6 m
|
9 uur
|
15 uur
|
20 uur
|
31 uur
|
42 uur
|
55 uur
|
76 uur
|
106 uur
|
ca. 1 m
|
12 uur
|
18 uur
|
23 uur
|
33 uur
|
46 uur
|
63 uur
|
84 uur
|
115 uur
|
ca. 2 m
|
13 uur
|
19 uur
|
24 uur
|
35 uur
|
49 uur
|
66 uur
|
90 uur
|
123 uur
|
|
Omrekenformules voor temperatuur, atmosferische druk
en licht
·
Omrekening van graden Fahrenheit
(Tf) naar graden Celsius (Tc) gebeurt volgens
de
formule Tc = 5x (Tf -32)
·
760 mm kwikdruk = 1.000 millibar= 100.000 pascal
(Pa) = 1.000 hectopascal (hpa)
lux =
lm/m² = lumen of
lichtsterkte per oppervlakte eenheid
|
Voorbeeld van een veiligheidsclassificatie van
drukwerken
De indeling van waarden
kan op verschillende manieren worden benaderd. Het uitgangspunt is altijd
het risico op fraude. Volgende types waarden kunnen worden
onderscheiden:
directe waarde
|
een document is onvoorwaardelijk en onmiddellijk geld waard,
bijvoorbeeld geld
|
indirecte waarde
|
het document
dient ter ondersteuning van een transactie, of van een recht,
bijvoorbeeld paspoort, cheque garantiekaart, diploma
|
voorwaardelijke waarde
|
document wordt pas
geldswaardig nadat er voorgeschreven controles hebben plaatsgevonden,
zoals bij cheques, toegangskaarten
|
informatieve waarde
|
vertrouwelijke
rapporten, examenopgaven
|
fictieve waarde
|
bijvoorbeeld briefpapier
van een erkende instelling
|
|
EU-norm voor de samenstelling van BTW-nummers
vanaf 1 januari 1993
|
aantal posities
|
structuur
|
België
|
BE 1 2 3 4 5 6 7 8
9
|
BE 111.111.111 *
|
Denemarken
|
DK 1 2 3 4 5 6 7 8
|
DK 11 111111
|
Duitsland
|
DE 1 2 3 4 5 6 7 8
9
|
DE 11111111 1
|
Spanje
|
ES 1 2 3 4 5 6 7 8 9
|
ES X11111111
|
of:
|
ES X1111111X
|
of:
|
ES 11111111X
|
Griekenland
|
EL 1 2 3 4 5 6 7 8
|
EL 11111111
|
Frankrijk
|
FR 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
|
FR 11 111111111
|
Ierland
|
IE 1 2 3 4 5 6 7 8
|
IE 1A 11111X
|
Italië
|
IT 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
|
IT 11111111111
|
Luxemburg
|
LU 1 2 3 4 5 6 7 8
|
LU 111111-11
|
Nederland
|
NL 1 2 3 4 5 6 7 8 9 B 11 12
|
NL 1111.11.111.B11
|
Portugal
|
PT 1 2 3 4 5 6 7 8
9
|
PT 11111111
|
Verenigd Koninkrijk
|
GB 1 2 3 4 5 6 7 8 9 (10 11
12)
|
GB 111.1111.11
|
of:
|
GB 111.1111.11.111
|
of:
|
GB GD111
|
of:
|
GB HA111
|
*
Deze structuur vormt ook de basis van het nieuwe Belgische
ondernemingsnummer of rechtspersonennummer (RPR), waarbij met de kenletters laat vallen en een nul toevoegt voor de
nummerreeks.
De
"B" in het BTW-nummer van Nederland
wordt gebruikt om aan te duiden dat dit een nummer is van de
Omzetbelasting. De laatste drie,
tussen haakjes geplaatste cijfers in het BTW-nr.
van het Verenigd Koninkrijk worden gebruikt als aanduiding van een
juridische entiteit waarvan de BTW-plichtige deel
uitmaakt. Bij gewone BTW-plichtigen wordt de landencode "GB" enkel
door negen cijfers gevolgd.
De
"X" in de structuur van de BTW-nummers
van Spanje en Ierland duidt op een letter, de "A" in de
structuur van het BTW-nummer van Ierland op of
een cijfer, een letter, een "+" of een "*". In de
structuur van de BTW-nrs. van
Groot-Brittannië staat "GD" voor Governement
Departments en "HA" voor Health Authorities.
De
introductie van deze BTW-nummers hangt samen met
de richtlijn van 16 december 1991 van de Raad van Europa waarin een nieuw BTW-regime werd voorgesteld (bekend als artikel 22,
secties 1,c,d en e van de 6de richtlijn).
De
punten worden in de praktijk vaak vervangen door (halve) spaties i.f.v. de
automatische vastlegging waar slechts 9 posities beschikbaar zijn. Dit om te vermijden dat de punten zouden
worden ingevoerd bij een automatische vastlegging.
|
|