Forms
& Document management
|
Inhoud
Index
Voorwoord
Inhoud boek
Trefwoordenlijst
Bron: © Boek "Formulierenbeheer. Communicatiemiddel en logistiek instrument",
van Patrik Lauwens (Nederlands), Standaard Uitgeverij/MIM - België, ISBN
90-341-0709-4, 1994.
Het
boek is niet meer verkrijgbaar in de handel.
© afbeelding forms naar Mattes,
2006 (origineel onder Public Domain – Bron: Wikimedia).
|
|
Formulierenbeheer > 1 Formulierbeheer : opdracht © Patrik Lauwens
1.2
Kostenbeheersing en kwaliteitscontrole
1.2.1
Voorraadbeleid
Door de centralisatie van het
formulierbeheer wordt structureel een eerste stap in kostprijsbeheersing en kwaliteitscontrole
gezet, o.m. doordat een beperking in de types en het aantal formulieren
haalbaar wordt en de vormgeving en interne werkwijze kan worden
gestandaardiseerd. Het strikte voorraadbeleid dat door het formulierbeheer
als belangrijk facet van de technische opdrachtdefiniëring druk kan worden
gevoerd, leidt allicht tot een hoger werkvolume in de bestel- en
voorraadbewaking, maar ook tot een strikte controle van de voorraadvolumes.
Formulieren in omloop brengen
vertegenwoordigt voor een organisatie een belangrijke kost. De gebruikskost
ligt vaak tien keer hoger dan de aanmaak. Goede formulieren vorm geven
betekent dan ook oog hebben voor de gecreëerde kost. Efficiënte,
resultaatgerichte en gebruiksvriendelijke formulieren vormen de sleutel.
Formuliervoorraden kunnen als slapend
kapitaal worden beschouwd. De winstderving op voorraden formulierdrukwerk wordt in de ordegrootte
van 20 % geraamd. De voorraadkosten omvatten in deze berekening buiten de
rentekosten ook de ruimtekosten voor de opslag en beheer, de risicokosten zoals de verzekering, de kosten wegens
bederf en in onbruik raken door "modeverandering", b.v. door nieuwe wetgevingen en
automatiseringsprojecten. Een
formulierenbestand heeft een natuurlijk verloop van afschaffingen,
vervangingen en nieuwe formulieren, geschat op 5 tot 10 % per jaar,
afhankelijk van tal van interne en externe factoren.
Door de dialoog tussen het formulierbeheer en de product-, procedure- en/of segmentverantwoordelijken
kunnen de oplagen optimaal worden afgestemd op de verwachte behoeften. Het voorraadbeleid is niet te verwarren met
het voorraadbeheer dat veeleer een magazijnbeheersfunctie
is, eventueel gekoppeld aan een administratieve aankoopbegeleiding.
De uitdaging van een voorraadbeleid bestaat erin
én voldoende formulierdrukwerken in voorraad te houden, én de stocks te
beperken. Gekoppeld aan inzichten in o.m. het gebruik van de formulieren, in
de samenhang en de interactie van formuliertoepassingen, in de wijze waarop
de formulieren inpassen in specifieke procedures, is het formulierbeheer het
best geplaatst om een voorraadbeleid te voeren.
Het is dan ook merkwaardig dat in sommige
organisaties magazijnbeheerders die een direct inzicht in het functioneel
karakter van formulieren missen, met het voorraadbeleid worden belast. Een
formulier is essentieel een operationeel hulpmiddel dat een specifieke
communicatieorganisatorische aanpak weerspiegelt, geen kantoorbehoefte.
1.2.2 Aanloopkosten
Onder aanloopkosten worden alle kosten vervat
van het functioneel vooronderzoek, het voor- en definitief ontwerp, de
drukwerkvoorbereiding en de aankoopadministratie. Het functioneel vooronderzoek of de
formulieranalyse is hierbij in zowat elk denkbaar scenario een onveranderbaar
intern bedrijfsgegeven. Dit geldt ook voor de ontwikkeling van een
formulierconcept en de creatie van een voorontwerp. Het onder controle houden
van de aanloopkosten, vertegenwoordigt een belangrijke
kostprijsbeheersing.
Voor utiliteitsdrukwerken is de koppeling
van voorontwerp/definitief ontwerp aan de drukwerkvoorbereiding binnen
eenzelfde technische platform bovendien, zowel qua kostprijsbeheersing als
qua efficiency als qua kwaliteitszorg, een administratief‑organisatorisch
voor de hand liggende keuze. Eens al het voorbereidende werk gepresteerd is,
kan het herdoen van het ontwerp ten behoeve van een drukproces (zetten) of
voor elektronisch drukwerk (programmeren), enkel méér
kosten creëren.
Besparen in de pre-press
DTP- toepassingen zijn meestal reeds
verantwoord qua kostprijs in de voorontwerp en de ontwerpfase omdat de
alternatieve ontwerpmogelijkheden of arbeidsintensiever, b.v. manueel
uittekenen, of bijna even duur, b.v. via een
gesofisticeerde tekstverwerker, zijn. Indien via DTP de pre-press
inspanning om films of elektronisch artwork aan te maken met éénzelfde elektronisch ontwerp kan gebeuren, worden
aanzienlijke besparingen gerealiseerd: geen herstelkosten, geen
arbeidsintensieve drukproefcontroles en weinig of geen correctiekosten. DTP-artwork is bovendien hergebruikbaar bij herdruk,
waarbij ook later aanvullende besparingen worden gerealiseerd.
Bij de berekening van de besparing per ontwerp werd uitgegaan van een
vergelijking met de kost voor het
uitbesteden van zetwerk en de eigen arbeidskost voor het nalezen van drukproeven, en dit
voor de aanmaakinspanning van 2 A4-films per ontwerp. De investeringskost voor het DTP-systeem wordt afgeschreven over meerdere jaren.
Raamcontracten,
callopties en just-in-time leveringen
Een aanvullende kostprijsbeheersing is mits samenwerking
tussen het technisch opdrachtplatform en eventuele andere aankoopbeslissers
o.m. te realiseren in het werken met raamcontracten. Raamcontracten kunnen
worden toegepast voor een groep van formulierdrukwerken die grafisch-technische gelijkaardig zijn, en dit eventueel
over meerdere jaren gespreid. Andere mogelijkheden zijn callopties, een
bestelling met levering op afroep waardoor o.m. de eigen voorraden tot een
minimum beperkt blijven en just in time deliveries, leveringen die, meestal in het kader van een
raamcontract of een intern beheerscontract met de huisdrukkerij, binnen een
korte tijdspanne worden geleverd naargelang de behoefte. Deze
aankooptechnieken hebben een grote impact op de aankoopadministratie, in het
bijzonder op een aankoopmodel dat werkt met een prijsvraag/toekenning per
herdruk, op de productkost zelf, op de aanloopkost per herdruk, en op het
voorraadvolume. Just in time deliveries b.v. leiden ook tot een verminderde winstderving als de
facturatie na elke deellevering gebeurt. O.m. A. Van Weele,
Hoogleraar Inkoopmanagement (NL) stelt, via een koppeling van cost accounting aan principes van kwaliteitszorg, voor
raamcontracten t.o.v. de klassieke prijsvraag/toekenningsprocedure
besparingen van 10 tot 20 % voorop.
Het prijsvraag-toekenningsmodel creëert vaak hoge
aanloopkosten
De prijsvraag/toekenning aankoop beweegt zich
bij een ideaal technisch begeleidingsverloop van formulieren overigens binnen
een zeer beperkte potentiële besparingsmarge van de aanloopkost, te ramen op
maximaal 5 à 10 %, gezien de productiekost voor meer dan 90 % wordt bepaald
door de technische en voorraadvereisten en andere aanloopactiviteiten in de
drukwerkvoorbereiding.
Dit onderstelt wel dat de formulieren technisch afdoende
beschreven worden in een technische opdrachtfiche of een lastenkohier of dat
alle noodzakelijke kennis hiertoe aanwezig is en toegepast wordt bij het
formulierbeheer. Tegenover deze
beperkte besparingsmarge, staan bij
een prijsvraag/toekenning aankoop evenwel hoge overheadkosten gezien dit
aankoopmodel per herdruk tot een frequentere verhoging van de aanloopkosten
in de aankoopadministratie ( van mensen en middelen) leidt en tot een
verhoging van de kosten voor de drukwerkvoorbereiding. Kostprijsbeheersing
situeert zich hier integraal in een efficiënte werkorganisatie en een
economisch verantwoorde aanwending van de beschikbare middelen en mensen.
De externe
aanloopkost
Er is ook zoiets als een externe aanloopkost.
Dit zijn de specifieke kosten voor o.m. zetwerk, druk- en aankoopbegeleiding
die bij de producent worden gegenereerd en via ondoorzichtige omslagsleutels
in de globale factuur worden verrekend. De externe aanloopkost die eveneens
kostprijsbepalend is, kan in de optiek van scheiding van technische opdracht
en aankoop, inzonderheid wanneer de definitieve aankoopbeslissing niet
collegiaal wordt genomen, vaak niet of onvoldoende worden gedetecteerd. Een
nauwkeurige kostprijsallocatie of een bijsturing in de kostenstructuur is in
zo'n geval praktisch onmogelijk te realiseren.
1.2.3 De correlatie tussen aanloopkosten
en voorraadkosten
Een derde aspect van kostprijsbeheersing ligt in
de correlatie aanloopkosten en voorraadkosten. Enerzijds wordt bij het bepalen van een
(her)drukoplage rekening gehouden met de behoefte aan een specifieke formulieruitvoering, b.v.
geplande commerciële acties, het seizoensgebonden piekverbruik, op stapel
staande automatiseringsprojecten, wijzigingen in wetgevingen, normen en
richtlijnen, die tijdens de nauwe en continue dialoog tussen het
formulierbeheer en de product-, procedure- en
segmentverantwoordelijken worden gedetecteerd. Anderzijds wordt de oplage getoetst aan de
interne aanloopkost, in zoverre gekend, gezien de bepaling van de
besteloplage samenhangt met de bepaling van het volgend bestelmoment en de
daaraan verwante nieuwe aanloopkosten.
1.2.4 Typebeperking
Een andere kostprijsbeheersing die
tezelfdertijd een kwaliteitsbewaking inhoudt, is deze van de typebeperking. In
essentie komt het er op neer dat zo weinig mogelijk types formulieren worden
aangehouden. In organisaties waar een centrale coördinatie van de
formulierenlogistiek niet of niet terdege functioneert, is een wildgroei in
het formulierenbestand onvermijdelijk: gelijkaardige formuliertypes leiden
een eigen leven naast elkaar, op verschillende plaatsen worden
formuliertoepassingen uitgedacht en in omloop gebracht, een
gestandaardiseerde vormgeving ontbreekt, specifieke formuliertoepassingen
verliezen hun essentie of bestaansrecht maar blijven niettemin bestaan.
Ook zogenaamde "social profit" organisaties ontdekken de baten van een
marktgerichte benadering. Die aanpak houdt in dat men een
formulierengebruiker klantgerichter gaat benaderen. Het resultaat? Een hoger
rendement door minder fouten, een betere communicatie die sneller tot
resultaat leidt.
In de stad Antwerpen werd na de fusie met
de randgemeenten in 1983, het formulierenbestand van 14.000 formulieren
teruggebracht tot 10.000. Naar aanleiding van een doorlichting in 1992,
waarbij het bestaansrecht van de 10.000 overblijvende formuliertoepassingen
werd doorgelicht, bleven slechts 4.000 formulieren over. Van deze formulieren
bleken ruim 3.000 formulieren door hogere overheden opgelegd te zijn. Een
werkgroep bestaande uit ambtenaren en taalspecialisten werd opgericht om de
resterende formulieren aan hun (taal-)gebruiksvriendelijkheid te onderzoeken
en aan te passen. Bij een gelijkaardig onderzoek in Utrecht, werd het
formulierenbestand naar verluid zelfs van 4.000 formulieren naar 350
teruggebracht, al dient dit getal genuanceerd: elektronische
formuliertoepassingen die bestaande klassieke drukwerken vervangen, werden
niet in het eindresultaat verrekend.
|
|
Inhoud pagina
1.2
|
Kostenbeheersing
en kwaliteitscontrole
|
1.2.1
|
Voorraadbeleid
|
1.2.2
|
Aanloopkosten
|
1.2.3
|
De
correlatie tussen aanloopkosten en voorraadkosten
|
1.2.4
|
Typebeperking
|
|
|
|
|
|
|
Theoretisch model van
besparing in de aanloopkost formulierdrukwerken via een DTP-pakket
t.o.v. klassiek zetten
DTP-toepassing
|
Besparing - Jaar 1
|
Besparing - Jaar 2
|
Besparing - Jaar 3
|
Aanmaak nieuwe ontwerpen
200 per jaar
|
200 x 350 EUR
|
200 x 350 EUR
|
200 x 350 EUR
|
Hergebruik bestaand artwork
|
0
|
200
x 175 EUR
|
400 x 175 EUR
|
Totaal geraamde besparing
Hiervan moet de investeringskost voor het DTP-systeem nog worden afgetrokken.
|
70 000 EUR
|
105 000 EUR
Cumulatief
Jaren
1+2= 175 000 EUR
|
140 000
EUR
Cumulatief
Jaren
1+2+3= 315 000 EUR
|
|
|
|
|