Forms
& Document management
|
Inhoud
Index
Voorwoord
Inhoud boek
Trefwoordenlijst
Bron: © Boek "Formulierenbeheer. Communicatiemiddel en logistiek instrument",
van Patrik Lauwens (Nederlands), Standaard Uitgeverij/MIM - België, ISBN
90-341-0709-4, 1994.
Het
boek is niet meer verkrijgbaar in de handel.
© afbeelding forms naar Mattes,
2006 (origineel onder Public Domain – Bron: Wikimedia).
|
|
Formulierenbeheer > 1 Formulierbeheer : opdracht © Patrik Lauwens
1.1
Organisatie en inrichting van het werk
1.1.1 Werkinhoud
Definitie van een formulier
Een formulier wordt vanuit verschillende
invalshoeken gedefinieerd. De invuller ziet het formulier als een drukwerk of
een beeldscherm waarin variabele gegevens kunnen worden ingevuld, of nog als
een strikt gestructureerde vraag-antwoord dialoog waarin de
antwoordmogelijkheden eerder beperkt zijn. Niet zelden zal de invuller een
formulier beschouwen als een resultaatgericht hulpmiddel om gegevens te
verstrekken en verklaringen af te leggen, op basis waarvan een organisatie
beslissingen kan nemen in het kader van een regeling. De verwerker, de
aankoper, de magazijnbeheerder of de archivaris kaderen formulieren binnen
hun eigen werkinhoud. Zo kan een formulier als gegevensdrager, als economaatsartikel, als bestelartikel of als document
(ingevuld formulier) worden omschreven. Een allesomvattende definitie geven
is dan ook moeilijk omdat de eigen doelstellingen van formuliergebruikers en
-verwerkers zeer uiteenlopend kunnen zijn.
Vanuit het oogpunt van de
formulierbeheerder, kan een formulier in de lijn van de Nederlandse norm
NEN-3516 functioneel als volgt gedefinieerd worden:
"Een formulier is een voor een gegeven
procedure (in oplage) aangemaakt invulmodel, ingericht om gegevens uniform,
systematisch en volledig vast te leggen (invullen en aanvullen), te lezen,
te bewerken, te transporteren, te reproduceren, op te bergen en op te
zoeken."
|
De definitie gegeven
in de Nederlandse norm werd in zoverre vervolledigd dat "in oplage"
tussen haakjes werd geplaatst en de functies "reproduceren",
"opbergen" en "opzoeken" werden toegevoegd. Tevens voegen
we daar tussen haakjes "invullen en aanvullen" aan toe.
Formuliervormgevers
leggen zich steeds meer toe op het ontwerp van grafische user interfaces. Het
sluit perfect aan bij hun specifieke knowhow. Het vergt wel enige vertrouwdheid
met de nieuwe media en men moet zich de eigen aardigheden van deze
publicaties eigen maken.
Beeldschermformulieren: "formulieren op glas"
Invulmodellen op
scherm worden geconcipieerd vanuit dezelfde filosofie als gedrukte
formulieren. De Duitse omschrijving "Formulare auf Glas" is dan ook niet eens zo
gezocht. De relatie tussen scherm en papier wordt ook weergegeven door het
onderscheid tussen de Engelse termen "soft copy"
voor beeldschermformulieren en "hard copy"
voor gedrukte formulieren. De gebruiksfrequentie wordt bij
beeldschermformulieren als meetinstrument benut i.p.v. de oplage. Een
aanvullende reden om "in oplage" tussen haakjes te plaatsen is dat
formulierontwerpen als reprowaardig model, een te fotokopiëren origineel, kunnen
worden opgevat. Of nog, dat het formulier als elektronische lay-out wordt
ontworpen, die dan nadien in combinatie met variabele, automatisch
vastgelegde, gegevens in een outputformulier of elektronisch drukwerk
resulteert. De oplage wordt in deze gevallen een moeilijk te meten
basisgegeven in de definitie. In invulschermen, repromodellen, elektronische
lay-outs en outputformulieren vindt de formulierbeheerder naast het klassieke
drukwerk een nieuw werkterrein, niet in concurrentie met de programmeur, wél als samenwerkende partner.
Het belang van een centraal
gecoördineerde aanpak van deze verschillende formuliertoepassingen, uit zich b.v. in de creatie van formulieren die als invoerconcept,
een formulier bestemd voor automatische vastlegging, fungeren. Zogenaamde
"uitval"-formulieren, formulieren die bij uitval van de
beeldschermtoepassing de registratie moeten ondervangen en nadien worden
ingevoerd, computerformulieren, waarin vastgelegde gegevens in meestal
voorbedrukte invulstructuren worden afgedrukt, en automatisch gelezen
documenten zijn andere voorbeelden van de interactie tussen "hard"
en "soft copy".
Definitie van een Graphical User
Interface (GUI)
Grafische gebruikers omgevingen of
kortweg "GUI", zijn de opvolgers van de Character
based User Interfaces (CUI). Invulmaskers werden in
aanvang enkel op basis van tekstuele vragen geconcipieerd. Met het
browserscherm als GUI bij uitstek, werden de grafische mogelijkheden
aanzienlijk uitgebreid.
Wat is een Grafische
gebruikersomgeving?
- grafische: beeldelementen als tekst, typografie, lijnwerk,
kaders, achtergrond-voorgrondcontrasten,
kleurengebruik, foto’s en tekeningen,
- gebruiker: de
eindgebruiker, de interne of externe klant
- omgeving: de manier waarop de eindgebruiker communiceert met
de toepassing: handelingen uitvoeren via het klavier, met de muis, de
terugkoppeling van beeldinformatie via het scherm
Formulierconcepten van a tot z
De reden waarom invullen en
aanvullen, reproduceren, opbergen, en opzoeken aan de definitie worden toegevoegd,
heeft alles te maken met de benadering van het formulier in al zijn aspekten. Een allesomvattende benadering maakt dat het
formulierconcept rekening moet houden met méér dan
het invullen alleen. "Aanvullen" kan zijn: vervolledigen, maar ook
corrigeren (Wordt hiertoe altijd voldoende plaats gelaten in de vormgeving?
Wordt er rekening gehouden met het tijdsverlies, het extra werk dat daardoor
veroorzaakt wordt?). "Reproduceren" duidt op de relatie van een
formuliertoepassing met andere formuliertoepassingen. Heel wat
formuliertoepassingen staan niet op zich: gegevens van een schriftelijk
invulmodel moeten worden overgetikt in de computer, gegevens worden
opgevraagd die reeds in andere aanverwante formulieren werden verwerkt,
dezelfde vraagstellingen worden in verschillende formulieren anders
geformuleerd ... In diezelfde zin moeten de toevoegingen "opbergen"
en "opzoeken" worden begrepen: het formulierformaat moet afgestemd
zijn op de formaten van andere formulieren die samen moeten worden geklasseerd,
opzoekwerk moet zoveel als mogelijk worden vergemakkelijkt door de plaats en
de herkenbaarheid van gegevensgroepen in de lay-out. Bij de technisch-grafische benadering van een formulier, zal b.v. rekening worden gehouden met de bewaartijd en de
bewaarcondities. Bepaalde papiersoorten of drukbeelden vergaan b.v. sneller dan andere: tekst op thermisch (fax-)
papier, doorgedrukte beelden op mindere kwaliteiten zelfkopiërend papier.
Utiliteitsdrukwerken
Het beheer van briefpapier,
enveloppen, naamkaarten, blanco kettingpapier, voorbedrukt laser-, ink-jet, en faxpapier
worden eveneens vaak aan formulierdeskundigen toevertrouwd. Dit laat toe tot
één centraal beheer van alle zgn. utiliteitsdrukwerken te komen, rekening
houdend met de evolutie die in de administratieve logistiek heeft
plaatsgevonden. Briefhoofden worden b.v.
elektronisch voorbedrukt per filiaal of worden benut voor specifieke
formulierlay-outs. Enveloppen zijn niet los te denken van de documenten die
er, vaak via een geautomatiseerde vouw-, vul- en
adresseerketting, in worden verwerkt. Formulierbeheer treedt hier
coördinerend op voor alle toepassingen en stemt functionele ontwerpen af op
de mogelijkheden van nieuwe technologieën. In grote bedrijven draagt het
formulierbeheer b.v. de integrale verantwoordelijkheid
voor alle drukwerk dat in het eigen computercentrum wordt verwerkt.
Technische normen voor de nabewerkingapparatuur (couverteren,
separeren, bursteren, vouwen, verzamelen, snijden,
automatisch lezen...) worden hierbij geïntegreerd in de formuliervormgeving.
Van kasbon (BE) of spaarbrief (NL) tot chipkaart
Naast de klassieke invulformulieren
kunnen ook de druk van waardepapier (aandelen, kasbons of spaarbrieven,
cheques), veiligheidsdrukwerken (veiligheidsenveloppen, nachtsafezakken,
legitimatiekaarten), betaal- en kredietkaarten (met magneetspoor, optische
leeszone of chip - de zgn. intelligent card of chipkaart), tot de opdracht
van het formulierbeheer behoren. Binnen de opdracht van het formulierbeheer
gaat het hier om een specialisatie.
Opdrachtenpakket
De opdracht van het formulierbeheer
kan worden onderverdeeld in verschillende deeltaken: het vooronderzoek of de
formulieranalyse, het formulierontwerp, de drukwerkvoorbereiding, het beheer van
het formulierenbestand, de gebruikersondersteuning en de coördinatie van de
formulierenlogistiek. Onderstaand overzicht geeft beknopt weer wat deze
deelopdrachten inhouden.
Deelopdrachten - inhoud
formulieranalyse
- het
bestaansrecht onderzoeken
- ontwikkelen van een formulierconcept waarin de
administratieorganisatorische process-flow
wordt geïntegreerd
- afstemmen van de invullogica op de invuller
(gebruiksvriendelijkheid)
- definiëren van het toepassingsgebied en de gebruiksmodaliteiten
formulierontwerp
- de grafische en technische vertaling van het concept in een
formulier
- bewerkstelligen van uniformiteit in de vormgeving
- het
aanmaak- of aankoopproces
sturen
- afstemmen van het concept op de (geautomatiseerde)
nabewerkingomgeving
- bijsturen van het taalgebruik
- toevoegen van behandelingsinstructies, toelichtingen en motivatie
- aanwenden van de meest rendabele technieken
drukvoorbereiding
- realisatie van een elektronisch ontwerp, eventueel film (of
dia) of bromure
- (pre-press) opstellen van een technische
fiche met de drukspecificaties (drukwerk)
- vastleggen van de modaliteiten van uitvoering: ideaal
leveringsmoment, oplage of gebruiksfrequentie
beheersfuncties
- het implementeren van een voorraadbeleid afgestemd op enerzijds
zo laag mogelijke voorraden, anderzijds op voldoende voorraad
- begeleiden van een raadpleegfunctie (cataloog)
- de voorraden opvolgen (i.f.v. herdrukken)
- systematisch uitzuiveren, het aantal formuliertypes beperken
- de verspreiding en de beschikbaarheid bewaken
- gebruikers - het gebruik evalueren, desgevallend bijsturen of
corrigeren via instructie of via ondersteuning
- aanpassingen in de vormgeving
- behoeftedetectie /voeling houden met de eindgebruiker en de
specifieke gebruiksproblematiek
- het rendement van de aanwending verhogen door formulierconcepten
bij te sturen op basis van gebruikerservaring
- coördinatie - de normalisatie en standaardisatie van werkwijzen
en procedures rond formuliertoepassingen
- het uitwerken en implementeren van een aanmaak-,
druk- en aankoopbeleid
- groepen formuliertoepassingen
projectmatig aanpakken
- kwaliteits- en kostprijsbeheersing
Het takenpakket van de
formulierbeheerder neemt steeds toe in complexiteit
De normalisatie, het invoeren van
standaarden, de integrale kwaliteitszorg en de kostprijsbeheersing, zowel in
de beheerlogistiek als in het gebruik van formuliertoepassingen, maken een
belangrijke verantwoordelijkheid uit. Het centraliseren van de vakkennis en
(bij)scholing op het vlak voor de verschillende deelopdrachten van
formulierbeheer is inherent aan het succes waarmee de formulierbeheerder zijn
opdracht zal uitvoeren.
1.1.2
Hulpmiddelen
Ontwerpen via DTP
De formulierontwerper maakt vaak
gebruik van een "Desk Top Publishing" of
kortweg "DTP"-pakket om formulierlay-outs vorm te geven. De aanmaak
van een voor- en een definitief ontwerp op DTP is economischer in
tijdsbesteding dan het knip- plak- en tekenwerk dat manueel moet worden
uitgevoerd en nadien door een fotograveur of drukker opnieuw in een
zetsysteem wordt aangemaakt of door een programmeur in een elektronische vorm
wordt gegoten. Van een formulierendrukker kan hierbij nog een toegevoegde
waarde in de grafische vormgeving worden verwacht. Voor een programmeur is
dit zelden het geval omdat een grafische scholing veelal ontbreekt. De
toepassing van DTP-pakketten impliceert dat de
formulierontwerper aanvullend moet worden opgeleid en gevormd in het werken
met elektronische opmaakpakketten. De voordelen liggen in de integratie van
formulieranalytisch en grafisch inzicht in de formuliervormgeving én in het
drukken van de kosten van kopijvoorbereiding en pre-press.
Voor ontwerpen worden bijvoorbeeld PostScriptbestanden, al dan niet met kleurenselectie,
aangemaakt die via diskette rechtstreeks in de fotozetapparatuur
van de drukker of van een fotograveur, voor de aanmaak van filmen t.b.v. de
drukker, worden ingelezen. Hierdoor wordt het arbeidsintensief en kostelijk
proces van drukproefcontroles beperkt tot een grafische eind-of
productcontrole. Via een zeer precieze laserprinter met een hoge dpi-waarde kunnen tevens (reprowaardige) modellen worden
aangemaakt.
Opmerkelijk is wel dat de
verplaatsing van het pre-press gebeuren van het
grafisch productiebedrijf naar de formulieruitgever, ook de problematiek van
de kopijvoorbereiding en de auteurscorrecties grotendeels naar de pre-pressactiviteit binnenshuis heeft verplaatst. Voor de
formulierontwerper is dan ook niet zelden een aanvullende taak weggelegd in
het instrueren van interne opdrachtgevers op het vlak van kopijvoorbereiding.
Doordat dit toch wel arbeidsintensieve voorbereidend werk rechtstreeks met de
eigen pre-presswerkzaamheden relateert, krijgt het
bedrijf zelf meer vat op de kosten die hiermee gepaard gaan.
De toepassing van DTP wordt geëvalueerd
op verschillende terreinen: de aanwezigheid van grafische knowhow in de
ontwerpomgeving, de mogelijkheid beelden, b.v.
logo's, en teksten, b.v. kopij uit een
tekstverwerkingssysteem, in te lezen in het systeem, de integratie van tekst
en beeld, de mogelijkheid tot het maken van een koppeling naar zetsystemen en
elektronische druksystemen en de opleiding en onderhoudsondersteuning.
Een systematische artikel- en voorraadopvolging
Eens formulieren opgenomen zijn in
het formulierenbestand, moeten deze worden gevolgd in hun toepassing, zowel
naar inhoud als naar beschikbaarheid. De inhoudelijke evaluatie en bijsturing
maakt een permanente opdracht uit voor de formulierbeheerder. Deze
registreert wijzigingen aan bestaande formulieren en kent prioriteiten in
uitvoering toe. Het minst wenselijke scenario is dit van een wijziging die
onmiddellijk moeten worden uitgevoerd, met vernietiging van bestaande
voorraden tot gevolg. In zoverre het formulierbeheer de inhoudelijke
opvolging efficiënt weet te organiseren en een voorraadbeleid gericht op zo
laag mogelijke voorraden toepast, kan de schade door de vernietiging van oude
voorraden beperkt blijven. Een onmiddellijke vervanging kan b.v. aangewezen zijn bij een wetswijziging die onverwijld
in specifieke formuliertoepassingen moet worden toegepast, b.v. een wijziging in wettelijk gereglementeerde
tarieven. Indien formulierbeheer betrokken is bij, of tijdig geïnformeerd
wordt van, nakende wijzigingen in administratieorganisatorische procedures,
kan het voorraadbeleid kostprijsbewust op veranderingen anticiperen.
Andere redenen tot onmiddellijke
vervanging kunnen louter technisch zijn, b.v.
worden onoverkomelijke fouten in de pinfeedbaan van
een lot kettingformulieren vastgesteld tijdens het gebruik. In dit laatste
geval gaat het b.v. om een productiefout die op de
producent kan worden verhaald. In andere gevallen gaat het om wijzigingen die
tijdens het herdrukmoment kunnen worden doorgevoerd, na het opgebruiken van
bestaande voorraden.
Bij invulschermen en elektronische
drukwerken kunnen inhoudelijke aanpassingen onmiddellijk worden verwerkt. Bij
grote organisaties die decentraal, b.v. in hun
filialen of agentschappen, elektronisch drukwerk laten uitvoeren of
schermtoepassingen laten lopen, beperkt de logistieke inspanning zich tot een
opdracht tot herprogrammatie of het beschikbaar
stellen van een nieuwe elektronische lay-out.
De voorraadopvolging voor
formulierdrukwerken in een centraal magazijn of bij de (enige) gebruiker
gebeurt doorgaans via zgn. "voorraadsignalen". Bij een
geautomatiseerd magazijnbeheer kan dit signaal automatisch worden gegenereerd
wanneer de voorraad een niveau bereikt waarop actie moet worden genomen tot
herdruk. Bij een enige gebruiker kan aan een signaalblad worden gedacht dat b.v. aan het voorlaatste pak wordt bevestigd. Het
signaalblad kan voorgeadresseerd zijn aan het
formulierbeheer en nuttige informatie bevatten naar de behandeling toe, zoals
gericht gestelde vragen naar verbruiksverwachtingen en gewenste inhoudelijke
aanpassingen, of een instructie om bij het signaalblad een aantal modellen
toe te voegen ten behoeve van de drukker die de herdruk krijgt toegewezen.
Nog interessanter wordt het wanneer ook het bestellen van formulieren
automatisch geregistreerd wordt. Dan wordt het immers mogelijk om
verbruiksgegevens te raadplegen en te bewerken. Bewerken houdt in dat de
signalen, b.v. op zes, vier, twee of één maand
voorraad, op hun actualiteitswaarde kunnen worden getoetst en ingevuld op
basis van de extrapolatie van het laatst gekende jaarverbruik.
De interne werkplanning van
formulieranalyse tot ontwerp, de opvolging van de aankoop, de levering en de
verspreiding, gebeurt vaak via een stand-alone
opvolgsysteem in de vorm van een rekenblad (spreadsheet) of gegevensbank
(database). Hieruit kan dag-aan-dag
beleidsinformatie worden geput. Zo kan de uitbesteding van drukvolumes in
kaart worden gebracht, kunnen doorlooptijden worden opgevraagd en kunnen
piekperiodes in het intern werkvolume worden gedetecteerd enz.
Functionele klassementen
De formulierbeheerder legt meerder
klassementen aan om de beheersfuncties die hij of zij moet waarnemen optimaal
te begeleiden. Afzonderlijk van deze klassementen kunnen verschillende
opzoekingangen via een gegevensbank worden voorzien, de zgn. cataloogfunctie.
Het verder vermelde klassement (zie
voorbeeld) laat toe de technische gegevens van formuliertoepassingen, de
ontwerpen, de modellen, de bestelhistoriek en het beschikbare artwork via één
gemeenschappelijke ingang terug te vinden. De aankoopadministratie (facturatie,
leveringsbons, boekingsnota's) voor formulierdrukwerken maakt deel uit van
een afzonderlijk klassement bij de boekhouding. Enkel relevante informatie
m.b.t. de aankoopbeslissing wordt bewaard in de bestelhistoriek. Als de
gegevens van het hangmappenklassement gekoppeld worden aan een gegevensbank
bestelhistoriek, kan hieruit beleidsinformatie m.b.t. het aanmaak- en het
aankoopbeleid worden gepuurd, b.v. welke drukkers
kregen welk drukvolume toegekend over een afgebakende periode? Tevens kunnen
kostprijsvergelijkingen worden gemaakt wanneer uit het elektronisch
klassement technische specificaties worden gegroepeerd in grotere
aankooppakketten. De ingangen die gecreëerd worden door een database
technische specificaties zijn velerlei: de verpakkingseenheden, de structuur
van nummeringen bij genummerde drukwerken, de taalvarianten, het soort
drukwerk (setvorm, bladvorm, ketting, envelop), de formaatvoering, de
druktechniek (offset, flexo, recto en/of verso), de
drukkleuren, het rastergebruik, de lettertypes, de leveringsmodaliteiten
(paletten, dozen, franco, één of meerdere adressen, beveiligd transport), de
afwerking (vouwen, brocheren, inserting of onserting, personalisatie d.m.v. laserprinter).
Andere opvragingsmogelijkheden
kunnen via een inhoudsgerichte databasekoppeling aan het elektronisch
ontwerpklassement worden voorzien. De mogelijkheden zijn ook hier velerlei,
afhankelijk van de informatiebehoefte van de organisatie. Zo kunnen
gegevensgroepen gecodeerd worden als wettelijk vastgelegde tarieven, naam-adres-woonplaats gegevens van cliënten, personeel en
arbeidscentrum identificatie, BTW- of correspondentievermeldingen van de
formulieruitgever, courante verzendadressen, de plaats van gebruik, de plaats
van aanmaak of opstelling, verwijzingen naar instructies of procedures. Nog
verder gaat de koppeling van de formulierbeschrijving aan het
formulierontwerp, b.v. de toepassing van het
formulier (b.v. intern of extern) en het
gebruiksdoel (b.v. invoerconcept, getuigschrift).
De cataloogfunctie ten slotte, heeft
tot doel het formulierenbestand op een onoverzichtelijke wijze voor te
stellen aan de bestellers/gebruikers. Dit kan door een gestructureerde
opsomming volgens de artikelidentificatiecode,
alfabetisch volgens naarm, of via een selectie van
toepassingsgebieden. Deze laatste opzoekingmogelijkheid kan binnen een
inhoudsgerichte databasekoppeling worden voorbereid. De toepassingsgebieden
kunnen ook in de artikelidentificatiecode worden
vervat, al zal de formulierbeheerder dit zo eenvoudig mogelijk pogen te doen,
b.v. door nummerreeksen te reserveren per
toepassingsgebied. Toepassingsgebieden kunnen algemeen worden gedefinieerd, b.v. personeelszaken, boekhouding, verkoop, inkoop,
reclame & promotie, opleiding & vorming. Per bedrijfsorganisatie kan
dit ook specifieker zijn, b.v. brandverzekering,
binnenlands betalingsverkeer, effecten, wisselportefeuille,
landbouwinvesteringen, vervoer & verkeer, onderwijs, archief
bevolkingsregister. Ook een structureel onderscheid is mogelijk: directie,
stafdiensten, filialen.
1.1.3 Profiel van de formulierbeheerder
Aansluitend bij de individuele
functie-invulling wordt in de vakliteratuur volgend profiel van een
formulieranalist geschetst :
"Het moet een man of vrouw zijn met ervaring
op administratieorganisatorisch gebied, met een goede kennis van de eigen
organisatie, die reeds praktijkervaring heeft opgedaan op afdelingen waar
veel formulieren omgaan.
Het moet iemand zijn met geduld, tact en een
lange adem (soepel in het detail, vasthoudend in de grote lijn). Het moet
een pionierstype zijn met duidelijk grafische belangstelling (daarom
behoeft hij nog geen perfecte grafische vakman te zijn). Hij moet bereid
zijn zich ook in de kennis van de verschillende disciplines en werkterreinen
te verdiepen, zoals druktechniek, gegevensuitvoer op papier en scherm,
redactionele helderheid, normalisatie, logistiek van productie en
distributie, kantoormachines, reprografie, postale voorschriften en direct
marketing, zetvormvoorbereiding en arbeidsorganisatie,
expeditie en electronic data interchange.
Bovenal moet het iemand zijn met een sterke
motivatie voor dit gebied, die bereid is de op gang te brengen
beheerscoördinatie met tact en geduld in te voeren en daarna ten minste een
aantal jaren ook te blijven begeleiden."
|
Deze beschrijving geeft goed weer
wat algemeen van een formulierbeheerder kan worden verwacht. In zoverre
onderscheid wordt gemaakt in deelfuncties, kan het profiel verder worden
gespecificeerd. Een formulieranalist legt zich b.v.
specifiek toe op de formulieranalyse en de ontwikkeling van een
formulierconcept. Een formulierontwerper staat in voor de vertaling van het
formulierconcept in een klassiek of elektronisch formulierdrukwerk of een
beeldschermlay-out. Een formulierenaankoper koppelt
de vormgeving van formulierdrukwerken naar de grafische markt via een kwaliteits- en kostprijsbewuste toekenning. De
magazijnverantwoordelijke voor het formulierenmagazijn wordt belast met de
opslag, de eerstelijnscontrole van de leveringen
(hoeveelheid, verpakking) en de interne bedeling.
De functie van een centrale
formulierbeheerder als coördinator van deze deeltaken, eveneens specifiek
belast met projectmatig formulieronderzoek, blijft ook bij een meer
gedetailleerde deeltaakuitvoering essentieel. Afhankelijk van de technische
hulpmiddelen die het formulierbeheer hanteert bij de uitvoering van zijn
opdracht, zal het profiel van alle betrokkenen bij de formulierenlogistiek
verder worden geconcretiseerd: DTP-opleiding en
vorming, programmatie, hanteren van
databasetoepassingen.
Gezien de complexiteit van het werk
ligt het voor de hand dat voldoende gekwalificeerde medewerkers, die met een
grote graad van zelfstandigheid en deskundigheid de hun toevertrouwde taken
kunnen uitvoeren, een eerste vereiste zijn. Rekeninghoudend met het
werkvolume en de de impact van het formulierbeheer
op de intern gegenereerde arbeidskost dient bovendien naar een optimale
bezetting gestreefd.
1.1.4 Procedures en werkwijze
Om tot een goede coördinatie van
alle deelopdrachten uit de formulierenlogistiek te komen, moet de interne
werkwijze voor formuliervormgeving en -productie, voor het plaatsen van
bestellingen, de aanpassing van bestaande en de aanvraag van nieuwe
formulieren afdoende worden beschreven in interne procedures.
Wat niet duidelijk gedefinieerd
wordt als horende tot de bevoegdheid van het formulierbeheer, leidt al te
vaak tot conflicten over vermeende bevoegdheid, wildgroei in het
formulierenbestand en de formuliervormgeving, rendementsverlaging door inefficiënte
en dubbele functie-uitvoeringen, hogere kosten in pre-press
en druk, kwaliteitsverlies door grafische ondeskundigheid, (te) hoge
voorraden, en daardoor hogere kosten bij de vervanging van
formuliertoepassingen en winstderving op "liggend kapitaal",
structureel verborgen ontevredenheid bij eindgebruikers en verlies aan
effectiviteit. Ontevredenheid over formuliertoepassingen wordt bij een gebrek
aan een efficiënte coördinatie meestal niet gedetecteerd of leidt onvoldoende
tot bijsturing.
Ook de samenwerking tussen het
formulierbeheer en de aankoopdienst moet, in zoverre die niet onder eenzelfde
dienst ressorteren, voldoende worden gedefinieerd. Vooral op het vlak van de
contacten met de grafische markt moet naar een duidelijk aankoopprofiel
worden gestreefd. Voor de drukker of fotograveur die een werk krijgt
toegekend, moet duidelijk zijn wie de aankoopbeslissing neemt, wie technisch
eindverantwoordelijke is (contactfunctie tijdens de productie, beoordelaar
van de kwaliteit van het eindproduct), waar moet geleverd worden, waar
gefactureerd. Hoe dichter de contactvoerende functionaris bij het concept van
de formuliertoepassing staat én hoe beter deze op niveau van de drukker een grafisch-technische discussie kan aangaan, hoe beter het
resultaat aan de opdracht zal beantwoorden.
Bij het in kaart brengen van
papierstromen doorheen de organisatie, wordt vaak duidelijk hoe complex het
achterliggende proces is georganiseerd.
1.1.5
Plaats van het formulierbeheer in de bedrijfsorganisatie
Het ontwerpen, het aanmaken en het
stockeren van formulieren betekent een directe kostprijs van 10 tot 100den
miljoenen op jaarbasis. In toonaangevende Amerikaanse en Nederlandse
onderzoeken in bedrijven van een zekere omvang, wordt de impact van dit
budget op het globale werkingsbudget vernegen- tot vertienvoudigd. Het
formuliergebeuren heeft m.a.w. een impact op een relatief werkmiddelenbudget
van 2,7 miljard voor een budget van b.v. 300 mln.
Een voorbeeld : een tijdsbesparing of -inspanning van 1 minuut arbeidstijd
per formulier betekent voor een gemiddelde oplage van 200.000 ex een
besparing of inspanning van plus minus 85 arbeidsweken. De invloed die een
formuliertoepassing heeft op de arbeidskost, wordt in onderstaand voorbeeld
geïllustreerd.
Eén
intern formulier dat een invultijd van 10 minuten vergt en een
interpretatietijd van 5 minuten in een jaaroplage van 10.000 exemplaren,
vertegenwoordigt binnen de arbeidsorganisatie een werkvolume van (10 + 5) x
10.000 of 150.000 minuten. Indien de loon- en logistieke kost gemiddeld
1.000 BEF/50 NLG per uur kost, betekent dit een bedrijfskost van 2.500.000
BEF/125.000 NLG. Bij een foutenmarge van 5 % met een gemiddelde hersteltijd
van 10 minuten, komt daar nog eens 83.333 BEF/4.167 NLG bovenop.
De
behandelingstijd voor de verwerking van foutief of onvolledig ingevuld
formulier wordt volgens onderzoeken bij de overheid geraamd op 20 keer de
behandelingstijd van een correct ingevuld formulier. Dit houdt in dat bij
een foutenmarge van 30% op honderd formulieren 70 keer 1 behandelingstijd
en 30 keer 20 behandelingstijden worden besteed. Dit levert een totaal van
670 behandelingstijden voor 100 formulieren. Bij het terugdringen van de
foutenmarge naar 10%, wordt het aantal behandelingstijden verminderd tot 90
keer 1 plus 10 keer 20 of 290. Dit houdt in dat bij een verlaagde
foutenmarge van 30% tot 10% binnen dezelfde administratie (670-290=) 380
bijkomende formulieren kunnen worden verwerkt. Bij de herwerking
van het Nederlandse formulier voor de belastingaangifte, werd de
foutenmarge b.v. gereduceerd van 45 tot 7%, en
dit op ongeveer 5.000.000 verwerkte formulieren per jaar.
|
De kostprijs die hier theoretisch
wordt benaderd, is vaak ondoorzichtig binnen een grotere bedrijfsorganisatie
omdat deze verspreid over verschillende bedrijfsonderdelen ontstaat. Omdat de
kostprijs van het gebruik moeilijk kan opgespoord worden, wordt de opmaak van
efficiënte en effectieve formulieren al te vaak wordt miskend als
kostdeterminant.
Weliswaar verlegt het werkterrein
van de formulierbeheerder zich door de ontwikkeling van nieuwe technologieën
zoals schermopmaak of computerformulieren, doch niets wijst er op dat het
volume utiliteitsdrukwerken stagneert of afneemt. Het papierverbruik voor
utiliteitsdrukwerken kent blijkens meerdere onderzoeken overigens nog steeds
een groei.
De formulierenlogistiek voor
formulierdrukwerken is en blijft dan ook de "papieren ruggengraat"
van elke dienstverlening of productiebegeleiding. Wél
zijn er verplaatsingen in papiertoepassingen waar te nemen. Zo verliest
klassiek drukwerk terrein aan elektronisch drukwerk. Dit houdt b.v. in dat meer losbladig of kettingpapier wordt besteld
voor printers, en minder invulklaar
"klassiek" drukwerk. De sterke opgang van zgn. OCR-papier
en van (direct) mailers zijn andere voorbeelden van
interne verschuivingen in de papiermarkt.
Een efficiënt formulierbeheer kan
pas dan naar waarde functioneren als het de formulierenlogistiek binnen
(zowat) alle onderdelen van een bedrijfsorganisatie kan verwezenlijken en
coördineren. Dit houdt in dat het formulierbeheer erkend wordt als een
centrale (staf-) beheersfunctie met grote bevoegdheden en
verantwoordelijkheden. Deze situeren zich in de administratieve organisatie,
de commerciële ondersteuning, het druk- en aankoopbeleid, het voorraadbeleid,
de coördinatie en de normalisatie van de klassieke en de elektronische
formuliervormgeving en de interne en externe communicatie.
Een ideaal scenario voor de
inplanting van het formulierbeheer bestaat niet. De hierboven beschreven
scenario's hebben elk hun nadelen en sluiten bevoegdheidsconflicten niet uit.
Naarmate de formulierenbeheersfunctie evenwel meer
gecentraliseerd en gecoördineerd wordt, wint deze aan efficiëntie en komen
doelstellingen als kwaliteitszorg, kostprijsbeheersing en normalisatie binnen
bereik.
Taboe één: de almacht van de automatisatie
De opkomst van de automatisering
heeft b.v. in heel wat bedrijven tot een
overwaardering van deze functie geleid. Nochtans is "de tijd van de
verbazing" over de informatica inmiddels voorbij. De eindgebruiker
verwacht méér van invulschermen en elektronische
drukwerken. Uitstekend opgeleide informatici zonder grafische of
formulierdeskundige vorming kunnen aan deze verwachting niet voldoen. Een
toekomstgericht communicatieplan zit fout als het belang van de
formulierkundige vormgeving van invulschermen en elektronische drukwerken
niet wordt onderkend en formulierbeheer niet over voldoende armslag beschikt
om deze opdracht naar waarde te realiseren. Automatiseren is duur.
Gebruiksvriendelijke invulschermen en elektronisch drukwerk dragen bij tot
het rendement van investeringen in de automatisatie.
Taboe twee: een afzonderlijke aankoopbeslissing
Het onderbrengen van het
aankoopbeleid bij het formulierbeheer, draagt bij tot een duidelijk beeld van
de kostprijs per formuliermodel, tot inzicht in de mechanismen die tijdens
het bestellingverloop de kostprijs determineren, en tot een nauwkeurige
kostenallocatie. Bestelkosten worden in een afzonderlijk logistiek bedrijfsonderdeel,
waarbij het ontwerp en de technische opdrachtformulering structureel
gescheiden is van de aankoopfunctie, al te vaak als indirecte kost beschouwd.
De toerekening van de bestelkost aan een specifieke dienstverlening of een
specifiek product, betekent in het laatste scenario een verregaande meet- en
registratie- inspanning die op zich meestal onverantwoord hoge extra kosten
teweeg brengt. Veelal wordt in een scenario van 'scheiding van bevoegdheden'
boekhoudkundig met omslagsleutels gewerkt die de werkelijke kostprijzen, laat
staan de besparingen die door een formulierbeheerder kunnen worden
gerealiseerd, zo goed als ondoorzichtig maken. De scheiding van aankoop en
technische opdracht in afzonderlijke bedrijfsonderdelen leidt bovendien vaak
tot bevoegdheidsconflicten, dubbele functie-uitvoeringen, b.v.
in de productcontrole, en informatieleemten, b.v.
in de contacten over technische aspecten met drukkers.
De inplanting van het
formulierbeheer bij de inkoopafdeling, was allicht een voor de hand liggende
keuze in een tijd dat formulieren relatief eenvoudige drukwerken waren die
veelal door gespecialiseerde ambtenaren werden ingevuld. Het voorraadbeleid
beperkte zich vaak tot een loutere magazijnfunctie. Als een
"legplaats" bijna leeg was, werden formulieren bijbesteld. Deze
uitgangssituatie is sinds de intrede van de elektronische informatisering
volledig voorbijgestreefd. Formulierdrukwerken zijn technisch heel wat
gecompliceerder geworden, b.v. kettingformulieren,
zelfkopiërende sets, laserpapier of automatisch gelezen documenten. Bovendien
is het aantal formuliertoepassingen en het volume enorm toegenomen, is er een
wisselwerking ontstaan tussen papier en scherm, en wint de coördinatie en
standaardisatie van formuliertoepassingen aan belang. De parameters die een formulierenaankoper moet hanteren zijn dermate
ingewikkeld geworden dat deze beroep moet doen op specialisten.
De inkooplogistiek is door deze
evolutie ondergeschikt geworden aan de technische eisen. De technische specificaties
bepalen, gekaderd in een nauwkeurig ingeschatte prijs/kwaliteitsevaluatie, de
uiteindelijke inkoopprijs voor bijna 100%. Een afzonderlijke
inkoopbevoegdheid binnen een bedrijfsonderdeel waar de nodige deskundigheid
ontbreekt, werkt integendeel enkel vertragend en kwaliteitsverlagend.
Een contra-argument voor de
toevoeging van het aankoopbeleid aan het formulierbeheer is een te grote
budgetverantwoordelijkheid voor één dienst. Collegiale aankoopbeslissingen
tussen de interne opdrachtgever en de formulierdeskundige of budgettaire
controles via een administratieve aankoopfunctie, bieden meer soelaas dan een
structurele scheiding van het technisch opdrachtplatform, lees het
formulierbeheer, en de aankoopbeslissing.
|
|
Inhoud pagina
1.1
|
Organisatie
en inrichting van het werk
|
1.1.1
|
Werkinhoud
|
1.1.2
|
Hulpmiddelen
|
1.1.3
|
Profiel van de
formulierenbeheerder
|
1.1.4
|
Procedures en werkwijze
|
1.1.5
|
Plaats van het formulierbeheer
in de bedrijfsorganisatie
|
|
|
|
Voorbeeld van een classificatie van types schermen
Functioneel en grafisch kan onderscheid worden gemaakt tussen
verschillende types schermen:
·
homepage
o gepersonaliseerd
o algemeen
·
identificatiescherm
o login
o aanwezigheidsregistratie
o toegangsscherm voor specifieke toepassingen
·
(andere)
transactionele schermen
o simulatie (heeft een niet-bindend karakter)
o registratiescherm
o raadpleegschermen
o individuele klanteninformatie
o rapport en statistiek
o selectie op klantenbestand
o resultaatscherm
(eventueel mét koppeling aan output)
·
informatief
scherm
o instructie en handleiding
o interne info, eventueel 'gepersonaliseerd'
afhankelijk van het profiel en de toelating van de gebruiker
o
externe info
§ tarieven / commissies / marges
§ productinfo
§ wisselkoersen, beurs, ...
§ interne arbeidsmarkt / externe arbeidsmarkt
§ jaarverslag / halfjaarverslag / sociaal verslag
§ persberichten / achtergrondinformatie
·
forum
·
guided tour
·
opleidingsomgeving
(gesimuleerd, b.v. ‘Guided tour’ concept)
·
agenda
o takenlijst
o
vervaldagen
o commerciële opvolging op niveau cliënt
o
commerciële
actie
o reclame & sponsoring
o
afspraken extern
o afspraken intern
·
zoekschermen
o zoekfunctie op forms (cataloogfunctie)
o zoekfunctie op informatie
o hulpscherm
|
Voorbeeld van een
classificatie van 'interactieve beeldelementen'
·
geëmuleerde
buttons
·
pictogrammen in
functie van de navigatie
·
tekstuele
hyperlinks
·
tooltip
·
checkbox, als
alternatief voor meerkeuze met meerdere aankruismogelijkheden
·
radio button,
als alternatief voor meerkeuze met enkele aankruismogelijkheid
·
listbox, als
uitklapbare meerkeuze lijst
·
boomstructuur
met openklappende niveaus, ook wel "tree view" genoemd
·
flappenboek,
met het uitzicht van horizontale of verticale fichiers
·
editeerbare
lijst, met mogelijkheid aan te vullen en / of te schrappen
|
Checklist voor de keuze van
een DTP-pakket
Inlezen van externe gegevens
|
-
via welke tekstverwerkingsprogramma's moet kopij worden ingelezen en via
welk kanaal (rechtstreeks, diskette...)?
-
welke stramienen uit welke lay-outprogramma's
moeten worden ingevoerd?
-
welke beelden en via welk bestandsformaat?
-
welke conversiemogelijkheden moeten worden voorzien?
-
welke bewerkingen op ingelezen teksten, beelden en stramienen
moeten mogelijk zijn (kleurbepaling, roteren, contrasten wijzigen,
beelden vrijstellen, resolutie en scherpte aanpassen...)?
|
Tekstfuncties
|
- welke stramienen
worden benut (zetbreedte, zethoogte, kolommen...)?
- welke symbolen en
teksttekens (b.v. accenten op onderkast en
kapitalen) moeten worden geplaatst?
- zijn (huisstijl-)lettertypes
voorhanden?
- welke varianten op letters
zijn wenselijk (cursief, vet, halfvet, superieuren of inferieuren,
kleinskapitalen)?
- welke corpsen of
lettergrootten worden benut?
- moeten teksten in negatief,
in kleur, in raster kunnen worden gezet?
- welk zijn de mogelijkheden
tot spatiëren, vast wit , uitvulmethodes links,
rechts, gecentreerd zetten?
- welke talen moeten
voorhanden zijn (afbrekingsprogramma's, accenten)?
- moet de interlinie, het
letterwit kunnen worden geherdefinieerd?
|
Grafische functies
|
- welke lijnen worden gedefinieerd (dikte, lijntype)?
- welke hoeken en hoekafrondingen?
- wat wordt verwacht van het lijnwerk: verticaal,
horizontaal, schuin, lengte...?
- hoe worden lijnen gedefinieerd (boven positie,
onder positie, midden door positie)?
- moet lijnwerk kunnen worden ingekleurd, gerasterd,
geroteerd?
- welke rasters worden aangewend (rasterverloop,
fijnheid,percentage)?
- welke kaderfuncties worden voorzien
(aankruishokjes, cirkel, ellips, polygoon)?
- in welke mate moeten de grafische functies kunnen
worden gecombineerd met tekst (tekst in kader, tekst gezet op de omtrek
van een cirkel, rechthoek...)?
- welke kleurdefinities worden vereist (keuze,
rasterhoeken i.f.v. meerkleurendruk...)?
- welke traceringen moeten mogelijk zijn (millimeter,
inch, combinatie van beide)?
|
Kleurgebruik
|
- welke kleurdefinities worden
gehanteerd (Pantone, Trumatch,
Focoltone, RGB...)?
- moeten deelkleuren
afzonderlijk editeerbaar zijn?
- moet de rasterliniatuur
gedefinieerd worden?
|
Databank koppeling
|
- moeten technische specificaties (bladformaat,
lettertype, zetspiegel, kleurgebruik, logo's) worden gecodeerd en
opgezocht doorheen alle toepassingen?
- welke koppeling wordt gemaakt naar het drukmoment
(drukdatum, wijzigingsdatum), naar de artikelidentificatie als logistiek
gegeven (artikelbeheer), naar de individuele ontwerper?
- hoe worden ontwerpen opgeslagen, bewaard en
opgevraagd?
|
Uitvoerfuncties
|
- moet het uitvoerbestand in
een standaard printertaal worden uitgevoerd (Postscript b.v.)?
- moet een ontwerp worden
ingelezen in een elektronisch druksysteem?
- welke formaten worden
gebruikt (duimsformaat x mm, A4, B4, A3,
liggend of staand)?
- hoe wordt de rasterliniatuur gedefinieerd (meerkleurendruk)?
- worden reprowaardige
modellen afgedrukt?
- moeten snijlijnen,
paskruisen, controlestrips kunnen worden toegevoegd?
- moeten de kleuren
gesepareerd worden i.f.v. een drukproces met steunkleuren,
meerkleurendruk?
|
Ondersteuning
|
- kan via het systeem de interne arbeid en
materiaalkost worden verrekend i.f.v. een interne kostprijscalculatie?
- kan met de leverancier een onderhoudscontract
worden afgesloten? Over welke termijn? Hoe snel kan beroep worden gedaan?
Uitvalmogelijkheden?
- wat kost de opleiding in tijd en prijs? Waar, in
welke taal kan deze worden gegeven?
|
|
Voorbeeld van een viervoudig
klassement met éénzelfde ingang (artikelidentificatiecode)
hangmappen- klassement
|
-
volgens de artikelidentificatiecode (numeriek
en/of alfanumeriek)
-
bevat de technische dossiers, de bestelhistoriek per (her-)druk of
(her-)aanmaakmoment en het functioneel dossier (beschrijving formulier,
instructies, routingschema, adviezen en suggesties m.b.t. de inhoud en de
vorm) tot de laatste aanmaak, eventueel ook drukproeven van een druk in
uitvoering
-
heeft voornamelijk betrekking op de aanmaak- en de aankoophistoriek
-
mogelijke databasekoppeling: aankoop - en drukbeleid en uitgevoerde
opdrachten evalueren over een voorbije periode
|
elektronisch klassement
|
- volgens de artikelidentificatiecode (numeriek en/of
alfanumeriek)
- bevat de laatste versies van
technische fiches en ontwerpen die elektronisch zijn opgeslagen
- eventueel onderverdeeld in
technische fiches via een afzonderlijk (tekstverwerking-)pakket en
ontwerpen via een DTP-pakket
- heeft betrekking op de
laatst vastgelegde technische definiëring en de elektronische
ontwerpfunctie
- mogelijke databasekoppeling:
groeperen van aanmaak-/aankoopbeslissingen naar technische kenmerken,
standaardisatie van de vormgeving en hergebruik van elektronisch artwork
in nieuwe formulierlay-outs
|
modellenboek
|
- volgens de artikelidentificatiecode
(numeriek en/of alfanumeriek)
- met documentatie i.v.m. wijzigingen die in de
toekomst (bij herdruk of nieuwe release) moeten worden doorgevoerd; eens
aanpassingen werden uitgevoerd en een nieuwe aanmaak achter de rug is,
blijft enkel een nieuw model over en verhuist het model en de
documentatie naar de hangmap
- onderverdeeld in gangbare en afgeschafte modellen
- heeft betrekking op 'aanschouwelijk materiaal' en
productcontrole, gecombineerd met de technische specificaties per herdruk
zoals deze zijn opgenomen in het hangmappenklassement
- koppeling aan de gebruikersondersteuning (directe
vragen, opzoekwerk)
|
artwork- klassement
|
- volgens de artikelidentificatiecode (numeriek en/of
alfanumeriek)
- voor filmen, bromures en ander artwork
- koppeling aan de aanmaak- en
aankoopbegeleiding (beschikbaar stellen van artwork)
|
Voorbeeld van een procedure
voor de aanmaak van een nieuw formulier of de aanpassing van een bestaand
formulier
actie
|
interne
opdrachtgever
|
formulieren-
beheer
|
aankoop- dienst
|
nabewerking
|
drukker/
software bureau
|
opdracht tot aanpassing/ nieuw formulier
|
x
|
|
|
|
|
opname in de werkplanning
|
|
x
|
|
|
|
ontwikkeling/
aanpassing formulier- concept
|
|
x
|
|
|
|
voorontwerp of aangepast ontwerp
|
|
x
|
|
|
|
goedkeuring voorontwerp
|
x
|
|
|
|
|
definitief ontwerp en technische omschrijving
|
|
x
|
|
|
|
technisch advies / pre-test
|
|
|
|
x
|
|
samenstelling aankoop- dossier
|
|
x
|
|
|
|
prijsvraag
|
|
|
x
|
|
|
aanvullend technisch advies / opmaak
prijsofferte
|
|
x
|
|
|
x
|
verzamelen prijsoffertes
|
|
|
x
|
|
|
toekenning
|
x
|
x
|
|
|
|
drukproef of proefdruk
|
|
|
|
|
x
|
goedkeuring proef
|
|
x
|
|
|
|
druk of aanmaak
|
|
|
|
|
x
|
product- of eindcontrole
|
|
|
|
|
|
onderhandelen bij fout vast- stelling /
facturatie
|
|
|
x
|
|
x
|
aanvaarding levering / betaling
|
|
|
x
|
|
|
|
De plaats van het
formulierbeheer in verschillende dienstverlenende bedrijven
Bedrijf 1
- een centrale dienst belast met de
formulieren (kettingformulieren, enveloppen, drukwerken die niet in de
eigen huisdrukkerij kunnen worden gerealiseerd)
- voorontwerpen worden in een afzonderlijke
grafische en reproafdeling gezet
- voor de aankoop wendt formulierenbeheer zich
tot één functionaris die binnen de aankoopfunctie belast is met de
aankoop van formulierdrukwerken
- heel wat "eenvoudige" formulieren
worden binnenshuis, in de huisdrukkerij, aangemaakt in overleg met het
formulierbeheer
- elektronisch drukwerk behoort tot de bevoegdheid
van de dienst automatisatie
- de economaatfunctie
is een subsectie van formulierbeheer
|
Hoe functioneert het
formulierbeheer?
- het formulierbeheer legt zich voornamelijk
toe op de normalisatie van de vormgeving en projectmatige onderzoek van
administratieve toepassingen
- manueel voorgetekende ontwerpen worden
overgetekend (met interne drukproefcontrole)
- de aankoper mag niet autonoom optreden
tegenover externe drukkers, enkel het formulierbeheer is bevoegd
- de interne uitbesteding loopt via een beheerscontract,
een intern raamcontract, dat jaarlijks geëvalueerd wordt
- het formulierbeheer wordt regelmatig, doch
niet altijd, betrokken in automatisatieprojecten
- de opvolging van bestellingen is
arbeidsintensief
- het formulierbeheer controleert de
magazijnfunctie
|
Bedrijf 2
- het formulierontwerp en de aankoop
ressorteren onder één dienst formulierbeheer
- drukwerken worden bijna volledig uitbesteed a.d.h.v. raamcontracten, via directe toekenning of
met prijsvraag
- een klein aantal drukwerken worden
uitbesteed aan de huisdrukkerij die niet voor formulierdrukwerken is
uitgerust
- bijna alle ontwerpen worden via DTP
aangemaakt en aan de drukker geleverd via film, bromure
of diskette
- elektronisch drukwerk wordt integraal
ontworpen en gestuurd door het formulierbeheer via een afzonderlijk DTP-pakket
|
- één op
twee personeelsleden is belast met het ontwerp, de anderen met de pre-press en de aankoop
- als
redenen voor de samenvoeging worden een verhoogde efficiency (ketting
tussen ontwerp en levering sneller en vlotter, goede communicatie) en een
efficiënte budgetbewaking aangehaald
- als
voordelen van de volledige ontwerpbewaking worden aangehaald: (1)
doelmatige coördinatie en normalisatie, (2) hoge efficiency en
kwaliteitszorg in een functionele en grafische ontwerpomgeving, (3)
belangenvermenging met de productieomgeving wordt vermeden en het voeren
van een onafhankelijk drukbeleid is mogelijk
|
Bedrijf 3
- de normalisatie van de vormgeving, het
voorraadbeleid en de aankoop ressorteren onder één centrale
aankoopfunctie
- het formulierbeheer is verdeeld over
verschillende activiteitsvelden en takken (interregionaal, regionaal)
- een centraal formulierbeheer of drukbeleid
ontbreekt
- elektronische drukwerken worden ontwikkeld
door de dienst organisatie die over een goede procedurekennis beschikt
- de centrale aankoopfunctie werkt vnl. met
raamcontracten voor formulierdrukwerken
|
- spanningsvelden
tussen de normalisatie en de grafische ontwerpers
- conflicten over de
aanpak van het drukbeleid (door belangenvermenging) en wedijver tussen de
centrale aankoopfunctie drukwerken, per tak georganiseerde aankopen en
organisatie (elektronisch drukwerk)
- als voordelen van
raamcontracten voor drukwerken worden een hoge efficiency en
kostprijsbeheersing aangehaald
|
Bedrijf 4
- het formulierbeheer wordt behartigd door de
organisatieverantwoordelijken van elk activiteitsveld
- iedere organisatieverantwoordelijke maakt
eigen ontwerpen en bepaalt technische specificaties
- de dienst marketing bewaakt de huisstijl en
schrijft richtlijnen voor de vormgeving voor
- één centrale aankoopfunctie
'kantoorbehoeften' is belast met de aankoop van formulierdrukwerken
- een centrale dienst automatisatie
draagt de integrale verantwoordelijkheid voor elektronisch drukwerk
|
-
wildgroei in de vormgeving en een groot formulierbestand
- vaak
dubbel gebruik
- geen
centrale coördinatie of normalisatie, al poogt de dienst marketing één en
ander in goede banen te leiden
- een
centraal drukbeleid ontbreekt
-
overleg per organisatieverantwoordelijke met de centrale dienst automatisatie
|
Bedrijf 5
- de normalisatie, het voorraadbeleid en de pre-press van reclame en formulierdrukwerken zijn
ondergebracht onder één drukwerkbeheer
- op hetzelfde niveau fungeert een centrale
aankoopdienst, onder de gezamenlijke koepel logistiek
- aankoopbeslissingen worden collegiaal door
de drukwerkbeheerder en de aankoper genomen voor 'omvangrijke' dossiers
- het gros van de aankopen gebeurt via
raamcontracten, andere via directe toekenning of prijsvraag
- één centrale dienst automatisatie
draagt de integrale verantwoordelijkheid voor elektronisch drukwerk
- huisdrukkerij in concurrentie met externe
drukkers
|
- als voordelen
worden aangehaald: (1) coördinatie van alle drukwerken (drukbeleid), en
(2) kostenbeheersing in de pre-press
-
bevoegdheidsconflicten en wedijver tussen de centrale aankoop en het centraal
drukwerkbeheer
- elektronisch
drukwerk behoort tot de bevoegdheid van de dienst automatisatie
-
bevoegdheidsconflicten tussen het centraal drukwerkbeheer en de centrale
dienst marketing
(elders gesitueerd
in de organisatie)
- de huisdrukkerij
wordt steeds verder afgebouwd
|
Bedrijf 6
- centraal formulierbeheer verantwoordelijk
voor het ontwerp, de pre-press, het formuleren
van de drukspecificaties en het voorraadbeleid
- centrale aankoopdienst die prijsoffertes
uitschrijft en de aankoopbeslissing neemt binnen het kader van de
drukspecificaties
- formulierbeheer treedt coördinerend en
normaliserend op voor de vormgeving van klassiek en (principieel ook)
elektronisch drukwerk
- een centrale dienst automatisatie
die meestal eigen elektronische ontwerpen creëert en de huisdrukkerij
beheert
- huisdrukkerij in concurrentie met externe
drukkers, geïntegreerd in het centraal productiecentrum elektronisch
drukwerk, ressorterend onder de dienst automatisatie
|
-
tijdrovende, administratieve prijsvraag aankoop procedure
-
kwaliteitsverlies in de toekenning omdat formulierbeheer geen contacten
onderhoudt met de uitvoerende drukkers
- een
drukbeleid waarin elektronisch drukken wordt geïntegreerd of
raamcontracten worden toegepast, wordt geblokkeerd bij de (drukwerk-)
aankoopfunctie die als budgetverantwoordelijke over structureel
vastgelegde eindverantwoordelijkheid beschikt
-
bevoegdheidsconflicten tussen formulierbeheer en de centrale dienst automatisatie over de elektronische ontwerpfunctie
-
geschillen tussen de aankoopfunctie en het formulierbeheer in de
onderhandeling naar drukkers toe
|
Bedrijf 7
- centraal formulierbeheer belast met het
ontwerp, de opstelling van een technisch dossier, de prijsvraag en de
aankoopbeslissing
- de uitvoering van aankopen gebeurt door de
aankoopfunctie
|
- fouten ontstaan
bij de overname van de technische specificaties op bestelbons in de
aankoopfunctie omdat deze niet bij het aankoopproces betrokken zijn en
onvoldoende technisch onderlegd zijn
|
|
|