(c) laurentii.be
Genealogie Laurentii
Numquam solus incedes
Inhoud
Blog
Documenten
Foto's
Gezinnen
Stamboom
Startpagina
Thematisch
Verhalen
Verwante families
Voetnoten
1 In
1899 werd in Turijn de Societą Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino
opgericht. Het zogenaamde 'Bertoli' busje van Fiat
leek niet toevallig op het populaire Volkwagen busje.
2 De
Fiat 128 1976 was het eerste model met rechthoekige lampen. De opvolger van deze Fiat in het gezin Lauwens-Van Praet werd een rode
Fiat Ritmo (model geproduceerd tussen 1978-1988).
3 Het model Peugeot 305 werd door de Franse autobouwer gebouwd tussen
1977 en 1989.
4 De naam "jeep" is afgeleid van de
afkorting "g-p" die het Amerikaanse leger gebruikte voor deze
"general purpose vehicles" tijdens de tweede wereldoorlog.
(c) Foto's uit private collectie laurentii.be 1970-2017.
|
|
Blog - In vervoering? Een
"blik" op familiegeschiedenis.
Een
"blik" op familiegeschiedenis via een historiek van auto's.
Voertuigen, of het nu koetsen of auto's zijn, maken een wezenlijk deel uit
van een familiegeschiedenis. Niet alleen bij speciale gelegenheden, maar
ook in het dagelijks leven. En ze hebben een eigen geschiedenis. De auto
zou vooral vanaf het midden van de 20e eeuw de mobiliteit van de 'gewone
burger' ingrijpend gaan veranderen.
|
|
|
Eind 1976 voorzag een Fiat busje1 in het vervoer voor het 7-koppig gezin
Lauwens-Van Praet in Rumst.
|
In het
voorjaar 1977 beschikte het gezin Lauwens-Van Praet over een andere Fiat2 (Willem Lauwens aan het stuur "Fahren
auf die Autobahn"
naar Soest, DE, en naar het werk in de Rijkswachtbrigade Rumst).
Patrik en Ivan Lauwens onderweg naar Soest, DE, voorjaar 1977. Van
GPS was nog geen sprake: af en toe stoppen om de kaart te raadplegen
(Willem Lauwens achter het stuur).
"Carwash" was iets wat je gewoon zelf deed en je kreeg er
niet eens voor betaald (Patrik Lauwens).
|
Moeder poseert op de knalgele Fiat in 1977. Een total
loss op de Kustweg in Nieuwpoort (toen nog
"Koninklijke Baan") bezegelde het lot van de auto.
Tijdgenoten op de parking van het Preventorium in Pulderbos in
1977.
|
De Citroėn 2PK van bomma Miet Cools en
bompa Gerard Van Praet in Rumst in 1977.
|
Eerste rijbewijs in 1983 met een Opel-Buick in el Paso, Texas. Een
Duitse uitwisselingsstudente die in mijn Amerikaans gastgezin van 1979-1980
verbleef gaf wat extra gewicht aan het Duitse aandeel in de vrij atypisch
Texaanse wagen.
|
Eerder typisch Texaans in 1983: een Chevrolet pick-up.
|
Toen ik examen ging afleggen had de Opel-Buick de geest gegeven en
was ik aangewezen op een Oldsmobile. Net als Opel een GM-model.
|
Begin
van de 21e eeuw: Renault Scénic blijkt een ideale gezinswagen.
|
|
|
|
Autoverkeer
in Duitsland anno 1984 (Mülheim am Ruhr).
|
Een
onverslijtbare Opel Kadett in 1986 (Essen, DE).
En een al
even onverwoestbare Honda Civic (Rietje Colaers, 1986).
|
Een Peugeot
3053 (1.9 diesel) in 1988
(Lommel).
Meerdere
auto's per gezin kwam steeds vaker voor (Berlaar).
Bij
Lauwens-Van Praet stond er in 1989 een Wartburg 2 takt op de oprit
(Sint-Katelijne-Waver / Nieuwpoort).
|
Een Peugeot
305 SRD in 1989 (Gestel bij Berlaar).
Parcours
rijden met een 'oldtimer' Willy jeep van 1940-1944 (Broechem, 1996) 4
|
HOnda Civic
en Opel Astra in 1992.En een helpende hand van de volgende generatie bij
het onderhoud (Lauwens-Colaers, Berlaar).
|
(Kruiskensberg, Bevel/Nijlen, 1993)
|
|
Voor een bergvakantie lijkt een Hyundai Santa Fe
dan weer een beter alternatief (Franse Pyreneeėn). Maar huurwagens zijn
niet altijd je dat (onder): Chrysler (Provence, FR).
|
|
|
|